Het Abdijplein in Middelburg was maandag aan het eind van de middag vol, maar toch konden alle 1000 aanwezigen voldoende afstand houden. En dat terwijl er maar 500 personen tot het plein werden toegelaten. Hoe de Zeeuwen dat voor elkaar kregen? Via Zoom natuurlijk.
Met hulp van het Zeeuwse marketing- en communicatiebureau Pieters Media kon de organisatie het bezoekersaantal op het plein verdubbelen. Samen met het gespecialiseerde bedrijf Jouw Event Partner - dat onder meer het enorme LED-scherm regelde - werd het idee uitgewerkt om mensen in de gelegenheid te stellen de demonstratie via Zoom bij te wonen.
'Een wereldprimeur'
'We weten allemaal dat het in Amsterdam uit de hand is gelopen, dus toen ik de aankondiging voor het protest in Middelburg zag, dacht ik: volgens mij kunnen we via Zoom het aantal demonstranten op een veilige manier verdubbelen', zegt Koen Verhagen van Pieters Media. 'Patrick (van Jouw Event Partners, red.) was meteen enthousiast toen ik hem dat plan voorlegde. Terwijl het plein volliep liep ook onze Zoom-bijeenkomst vol. Het was heel bijzonder dat die 500 mensen er op deze manier ook bij konden zijn. In deze tijden van corona was het een mooie manier om hun stem te laten horen. Ze hadden ook echt het gevoel dat ze er bij waren.'
‘Het is de eerste keer dat Zoom op een dergelijke manier wordt ingezet, een wereldprimeur. Dat er behoefte aan was, bleek ook wel. Halverwege de demonstratie waren er ruim 300 deelnemers. In totaal waren er tussen de 400-500 mensen die een deel van de demonstratie hebben bijgewoond vanuit huis', zegt Patrick Roelands van Jouw Event Partners.
De deelnemers spraken digitaal hun waardering uit voor de mogelijkheid om via Zoom toch te kunnen demonstreren. 'Nieuwe manier van demonstreren in coronatijd, echt top!', zei iemand. Een ander: Hoewel we niet alles meekrijgen, is het toch heel krachtig dit.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!