De last van een sterk merk

Een sterk merk kan je soms behoorlijk in de weg zitten. Je wilt tenslotte met de tijd mee, vernieuwen, en dan blijkt jouw beeldvorming in de markt hardnekkiger dan je lief is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nieuwe positionering, nieuw logo, nieuwe pay-off, het maakt niets uit. Sterker nog, hoe verwoeder de poging tot verandering, hoe meer verbazing en ongeloof onder de toeschouwers. Waarom? Wellicht omdat ze jou te goed kennen.

Nu zie ik met grote regelmaat Alexander Pechtold in allerlei programma’s optreden. Pechtold heeft zich met succes weten te positioneren als het gezicht van de oppositie, de enige die serieus weerwerk geeft aan Wilders en aan het kabinet. Hij zegt bovendien zinnige dingen, zonder zich te verliezen in demagogie. In deze tijden van verbale kooigevechten is Pechtold een verademing. En dat vertaalt zich in stijgende peilingen. D66 staat nu op 11 à 12 zetels, ten opzichte van de huidige drie zetels in de kamer. Pechtold doet het dus goed, hij trekt de partij uit het slop, D66 is weer een serieus alternatief...

En hier wreekt zich dus het onvermijdelijke bestaansrecht van deze partij: Het redelijke alternatief. Er is geen partij die zo sterk verbonden is aan een regel, ondanks dat deze regel al decennia niet meer gebruikt is. Waarom? Omdat deze regel de essentie van D66 blootlegt. Het is een alternatief voor redelijke, weldenkende mensen.

Ik noem D66 een morele vluchtheuvel: In tijden van onbehagen spiegelen wij ons graag aan een fatsoenlijke partij, een partij die gelooft dat met rede en redelijkheid het land geregeerd kan worden. Een partij bevolkt met integere, beschaafde mensen, zoals Van Mierlo, Van Boxtel, De Graaf en nu dus Pechtold. Als het venijn van het politieke bedrijf ons te veel wordt, zoeken wij deze heren graag op.

En toch.. als de verkiezingen naderen, is het telkens opnieuw de vraag of D66 haar peilingen waarmaakt. Pechtold riep al dat de kroonjuwelen van de partij, de bestuurlijke vernieuwing, voorlopig in de ijskast blijven. Maar daarmee ontloopt hij niet de lotsbestemming van de partij. Sterker nog, Pechtold bevestigt het merk D66, met zijn intellect, zijn beschaafde timbre, zijn gepolijste zorg om het land.

Wellicht voelt de kiezer ergens intuïtief dat politiek vuil werk is. En dat partijen die hiervoor niet terugdeinzen toch uiteindelijk te verkiezen zijn boven het keurige D66, wil in dit polderland toch iets veranderen. Een redelijk alternatief, dat wel...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie