De Hond: 15 procent besloot op verkiezingsdag

Ongeveer 29 procent van de kiezers besloot in de laatste 48 uur waar ze op zouden gaan stemmen. Bijna 15 procent deed dat zelfs pas op verkiezingsdag zelf. Dat blijkt uit een analyse van Maurice de Hond op basis van een onlineonderzoek op Peil.nl onder 15.000 mensen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Slechts iets meer dan de helft van kiezers wist al wat zij gingen stemmen nog voor de eerste tv-debatten waren geweest. Bij de mensen die op de PVV (77 procent) en de SP (74 procent) stemden, ligt dat aantal hoger. PvdA-kiezers maakten hun keuze erg laat; slechts 36 procent had de keuze al voor de eerste debatten gemaakt.

Uit het onderzoek, dat na de verkiezingen is gehouden, blijkt dat 17 procent van de kiezers tactisch stemde. Als niemand tactisch had gestemd, dan zou volgens De Hond de VVD 34 zetels, de PvdA 26, de SP 23 en de PVV 18 zetels hebben gehaald. D66 en het CDA zouden 2 extra zetels hebben gehad, GroenLinks, de PvdD, de ChristenUnie en 50Plus zouden dan één zetel extra mogen vullen.

Uiteindelijk zou de PvdA dus liefst 12 zetels lager uitkomen. Dat komt doordat 36 procent van de mensen die op de Arbeiderspartij stemden een strategische keus maakte.

De mensen die hebben gekozen voor de VVD en de PvdA zien het liefst dat die partijen met zijn tweeën een coalitie vormen. De kiezers van de VVD willen namelijk liever D66 er niet bij hebben, de PvdA-kiezers zien samenwerking met het CDA niet zitten. Op een kabinet met de PvdA, de SP, D66 en het CDA reageren de kiezers van die laatste twee partijen weer negatief.

Verder blijkt dat de kiezers voor bepaalde partijen duidelijk andere speerpunten hadden. Zo hechtten mensen die op de VVD stemden veel belang aan de hypotheekrenteaftrek, bezuinigingen en de Europese Unie, terwijl de PvdA-kiezers de zorg, het onderwijs en de bezuinigingen als de belangrijkste onderwerpen zagen. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie