De groene App minder populair?

De iPhone-applicatie is sinds de introductie van de iPhone zelf in 2007 een zeer populaire toepassing op de bekende internettelefoon. En de populariteit van de applicatie (door gebruikers liefkozend app genoemd) blijft groeien. Alle onderwerpen passeren de revue. Van games tot mode en van toprestaurants tot sportwagens. Maar over niet-commerciële en wat meer maatschappelijke onderwerpen horen we maar weinig. Zijn deze apps niet hip genoeg of geven ze te weinig informatie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Applicaties
Het is duidelijk dat een mobiele applicatie een handige tool is om nog effectiever gebruik te maken van mobiel internet. Eind 2009 waren er al meer dan 100.000 iPhone apps ontwikkeld, werden er meer dan twee miljard apps gedownload via iTunes en met de voortdurende groei van het aantal smartphones lijken deze duizelingwekkende slechts een voorproefje op wat komen gaat. Voor de fervente app-adept is een leven zonder apps nu al ondenkbaar. Dankzij de WordPress-app kan hij ter plekke een blog plaatsen, dankzij de PIN-app hoeft hij nooit meer te zoeken naar een pinautomaat, dankzij de True City-app van Nike is hij op de hoogte van de laatste nieuwtjes op lifestyle gebied en hij koopt voor iets meer dan vijf euro de nieuwe Avatar-game op zijn mobiele telefoon.

Reviews
Via iTunes is te zien met hoeveel emotie en gedrevenheid de consument reviews schrijft over bovengenoemde apps. Deze reviews hebben grote invloed op de populariteit van zo’n applicatie. Want één slechte review van een app kan al funest zijn voor de reputatie van de toepassing.

De Groene App
Maar als we via iTunes kijken naar de groene apps, zien we dat er helemaal niet op wordt gereageerd. Er waren nauwelijks reviews over deze app-niche geschreven. Groene apps kunnen juist erg functioneel zijn voor mensen die niet weten hoe ze op een simpelere manier groener kunnen leven. Zo is er bijvoorbeeld een recycle-game waarmee je kunt testen wat jouw recycle-kennis is door middel van eenvoudige vragen, zoals “Wat is er allemaal te recyclen?”, “Moet glas echt in de glasbak?”.

Aanbod en kwaliteit
Er zijn zo’n 50 apps via iTunes beschikbaar die een bijdrage kunnen leveren aan een groene of groenere levensstijl. Aan de kwantiteit van het aanbod ligt het dus niet. Heeft het dan met de kwaliteit van de apps te maken? Ik ben er nog niet uit. Wel denk ik dat groene apps op een slimme manier het bewustzijn over een beter milieu kunnen vergroten. Maar zoals altijd moet de eerste stap gezet worden door de mensen zelf. Zou de stilte rondom groene apps betekenen dat de burger genoeg heeft van thema’s als duurzaamheid, klimaatverandering en maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Een goed moment voor wat crowd sourcing. Wat denkt u als Molbloglezer? Hebben groene apps een toekomst? En hoe zijn ze populair te krijgen bij het grote publiek?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie