Hoe zorg je ervoor dat jouw team een geoliede machine wordt als het met data aan de slag wil gaan? Je hebt namelijk niet alleen marketeers nodig, maar ook datawetenschappers. En daar komt bij dat deze mensen ook nog eens goed met elkaar moeten kunnen samenwerken. Hoe doe je dat? Martin de Boer (commercial director Corendon) en Beate van Dongen Crombags (partner EY/VODW) bespreken dit vraagstuk in aflevering 5 van Digital Dialogues, de podcastserie van Adformatie en Google.
In 6 afleveringen zullen verschillende kopstukken uit het vak bespreken hoe bedrijven een digitale en data-gedreven marketingorganisatie kunnen worden, waarbij ook de privacy van klanten in ogenschouw wordt genomen en zo de weg naar digital maturity kan worden gevonden.
Een specialist binnen een specialisme
Binnen het marketingveld zijn door de jaren heen veel specialismen ontstaan. En binnen die specialismen ontstaan er op hun beurt ook weer nieuwe specialismen. ‘De echte marketeer verdwijnt’, stelt De Boer. ‘We krijgen heel veel specialisten en dat vind ik jammer. De brede marketeer met een helicopterview verdwijnt.’ Van Dongen Crombags vult aan dat iedereen vanuit de klant zal gaan denken en acteren. 'Dat is uiteindelijk de manier om klantgericht te worden als organisatie. Ik denk dat het heel belangrijk is als er binnen een organisatie multidisciplinaire teams vormen die samen aan opdrachten voor klanten gaan werken.'
Maar als je een nieuw marketingteam zou moeten samenstellen, hoe zouden de experts dat dan gaan vormgeven? De Boer: 'Een data-analist, een CRM-specialist en een Google-specialist.' Van Dongen Crombags kiest dan voor in ieder geval een business-strateeg, een designer, een creatief, een data-specialist en het liefst ook nog een IT’er.
Het belangrijkste bij een optimaal team blijft toch echter het hebben van plezier, vertelt De Boer. Van Dongen Crombags sluit zich daarbij aan. ‘Je kunt dan heel effectief zijn als organisatie. En dat is denk ik ook vaak het succes van de kleine organisaties ten opzichte van de grote corporates. In de grote corporates zie ik te vaak dat mensen niet met plezier iedere dag naar hun werk gaan en niet hun collega’s omarmen en uitspreken dat ze samen wat gaan neerzetten.’
Zes factoren
De podcastserie is gebaseerd op het framework 'The six key factors of success', ontwikkeld door Google en BCG. In elke aflevering neemt presentator De Jong een specifieke stap onder de loep: van de juiste data verzamelen en deze op verantwoordelijke wijze verwerken tot welke tools je moet gebruiken en de customer journey.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Ik hou mijn hart vast wat er gebeurt als marketing zo gaat worden als wat de geïnterviewden schetsen, want dan is het overzicht ver te zoeken. Ik mag hopen dat de klassieke marketeer een strategische en richting bepalende rol pakt, want er zijn al genoeg digitale kippen die zonder kop kakelen!