Veel communicatieprofessionals komen kennis en vaardigheden te kort, bleek tijdens CommOnline 2009, het ‘eerste grote event op het gebied van online communicatie voor communicatieprofessionals’. Heel basaal: (weer) leren luisteren. Maar ook: je meer verdiepen in alle nieuwe mogelijkheden en instrumenten en simpelweg weten wat je doelgroep er mee doet. Dan pas kun je realistische doelstellingen formuleren.
Marshall Manson: "Internet is een conversatie"
Marshall Manson, director digital strategy bij het grote pr-bureau Edelman UK liet het publiek zien dat de communicatie op internet draait om normaal menselijk contact. Groepen mensen organiseren zich rond een bepaalde interesse. Wereldwijd, op grote schaal en (en hier begonnen de knietjes in de zaal te knikken) niet geregisseerd!
Manson raadt aan om de menselijke maat terug te brengen in de manier waarop we communiceren. En dat begint met luisteren. Communicatieprofessionals vinden dat moeilijk, zegt hij. We zijn opgeleid om een boodschap over te brengen en die te herhalen tot iedereen het gelooft. Maar dat werkt niet: niemand vertrouwt boodschappen van een institutie. Een succesvolle online strategie ontwikkelen? Ga uit van de volgende principes:
* het internet is een conversatie
* het internet is geen massamedium
* vertrouw het publiek
Verdiep je in de mogelijkheden - weet wat je zegt!
Bert Mulder, directeur van het eSociety Instituut en als lector verbonden aan Haagse Hogeschool, vindt dat communicatieprofessionals moeten weten waar ze het over hebben. Er is een scala aan nieuwe instrumenten, waarvan ze de mogelijkheden moeten kennen. Ze moeten zichzelf continu informeren over nieuwe ontwikkelingen. En nog belangrijker: ze moeten weten welke specifieke instrumenten het meest gebruikt worden door klanten en doelgroepen. Weten wat er speelt, betekent bovendien dat je realistische doelstellingen moet kunnen formuleren.
Communicatieadviseurs moeten uitleggen waarom ze bijdragen aan de doelen van organisatie
De grootste zorg van Mulder is overigens dat hij in de praktijk ziet dat communicatieadviseurs niet op strategisch niveau aan tafel zitten. Even dreigde de discussie over accountability de kop op te steken. Even later, tijdens de paneldiscussie, gaf Arné van den Boom (commercieel directeur van Zilveren Kruis Achmea) de gouden tip: “Wat communicatiemensen vaak vergeten uit te leggen, is wat de voorgestelde activiteiten bijdragen aan het realiseren van (langetermijn)doelstellingen van de organisatie. Je moet uitgaan van de strategie en de visie van het bedrijf op een termijn van 5 tot 10 jaar.”
Verslag van CommOnline op Frankwatching
Oh ja, nog één ding: voor dit artikel heb ik schaamteloos gebruik gemaakt van het verslag van het plenaire programma, dat Renata Verloop schreef voor Frankwatching. Lees dat verslag! Het is veel uitgebreider dan dit artikeltje.
Bekijk bovendien dit filmpje, eveneens voor Frankwatching gemaakt door Eelke Dekker:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!