Brand New Day wil de verzekeraars het leven nog wat zuurder maken

De verzekeringswereld heeft het al niet makkelijk, met een grotere vraag naar transparantie en heel veel kritiek op onmogelijke marges. Nu is er ook een nieuwkomer (gisteravond al veelvuldig in de reclameblokken te zien) die er nog een schepje bovenop doet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kalo Bagijn en Thierry Schaap hebben ooit met hun BinckBank de tarieven van de grootbanken voor effectenhandel ter discussie gesteld en openen nu de aanval op de verzekeraars.

Met hun nieuwe bedrijf Brand New Day willen ze een goedkoop alternatief vormen voor de bestaande pensioenverzekeringen.

Ze willen met een goede service en zeer lage kosten ‘de Nederlandse consument bevrijden van de woekerkosten en slechte service van de verzekeraars’, zeggen ze.

In de ‘Wij pikken het niet’ reclamecampagne, roepen ze dan ook consumenten op om terug te slaan en hun pensioenpolis over te boeken.

‘We hebben ons enorm verbaasd over wat er in de verzekeringsmarkt allemaal maar kan’, aldus Kalo Bagijn, algemeen directeur van Brand New Day. ‘Het draait om de aandeelhouders en de directie. Om die te behagen, moeten hun eigen klanten boeten. Enorm hoge kosten. En daarvoor krijg je een waardeloze service. Wekenlang wachten op een simpel antwoord en als je geluk hebt één keer per kwartaal een polisoverzicht. Ze hebben liever niet dat je ze lastigvalt over je eigen geld. Je bent een polisnummer, een stoorzender’, aldus Kalo.

Brand New Day heeft uiteraard een hele andere filosofie. ‘Wij zijn niet uit op korte termijn winst, maar op lange termijn waarde. We stellen in alles wat we doen, het belang van onze klant voorop. Flexibele en slimme producten. Een verbazingwekkend goede service. Gewoon binnen een uur reageren op een mail en direct een medewerker aan de lijn. En natuurlijk zeer lage kosten. Zo zijn onze overheadskosten zeer laag en onze marges flinterdun. Met onze lage marges worden we op korte termijn echt niet rijk. Maar we zijn ervan overtuigd dat we met deze filosofie de komende jaren heel veel tevreden klanten gaan krijgen. Fans van Brand New Day. En dat is uiteindelijk ook het beste voor onze aandeelhouders.’

Hoe dat werkt? Ze zeggen dat het bij Brand New Day mogelijk is om door middel van banksparen fiscaal vriendelijk vermogen op te bouwen voor een aanvullend pensioen en de aflossing van de hypotheekschuld. Dit kan risicovrij met staatsobligaties en risicodragend met een indexfonds. Actieve beleggingsfondsen worden gemeden. Want, zeggen ze, over een periode van 10 jaar behaalt 90 procent van de actieve beleggingsfondsen minder rendement dan de index. Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen dat volgens Brand New Day aan. ‘Banken en verzekeraars zijn daar niet open over, omdat ze aan hun eigen huisfondsen meer verdienen. Klanten van Brand New Day bouwen dus méér vermogen op. Enerzijds omdat de kosten lager zijn. En anderzijds omdat het indexfonds méér rendement behaalt dan een huisfonds van een bank of verzekeraar’, aldus de oprichters.

‘We zijn de eerste die alle mogelijke risico’s afdekken’, aldus Kalo. Zoals het risico van een lagere rente op de pensioendatum. ‘Het pensioeninkomen wordt straks namelijk bepaald door de rente én het eindkapitaal. Ook het risico dat net voor de pensioendatum de helft van het vermogen in rook opgaat door een beurscrash is afgedekt. Het vermogen van klanten van Brand New Day zit in een apart bewaarbedrijf, dat bij een faillissement buiten de boedel valt.’

Iedereen kan zelf via de (maar niet op dit moment, want de site geeft aan dat er een fout is) een nieuwe rekening openen of zijn polis overboeken. Als men toch graag de situatie met een adviseur wil bespreken, kan men naar De Hypotheekshop gaan. Brand New Day betaalt geen provisie aan adviseurs, zeggen ze zelf. De producten zijn daarom alleen verkrijgbaar via de echt onafhankelijke adviseurs die tegen een uurtarief advies geven.

Kalo: ‘Het is schandalig dat we in Nederland aan die verzekeraars zijn overgeleverd, terwijl 80 procent van de werknemers een pensioentekort heeft en we gemiddeld maar 40 procent van ons laatste salaris als pensioen krijgen. Mede door die hoge kosten natuurlijk.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie