Een blik op de klantenlijst van blogsoftware leverancier SixApart leert dat internationale bedrijven als GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, PriceWaterhouse Coopers, Oracle en Warner Bros het bloggen hebben omarmd. De Nederlandse vestigingen blijven echter achter?
De Nederlandse sites van deze bedrijven bieden vooral veel informatie over producten en diensten, en voorlichting. Een e-mail bericht sturen is wel mogelijk maar daar houdt het potentiële tweerichtingsverkeer dan ook wel op. Een open dialoog via bijvoorbeeld een forum, een business blog of blogs van werknemers of specialisten zijn op de sites van GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson en Warner Bros nergens te vinden. Dieper graven in de broncodes van deze sites levert ook geen verwijzing naar Movable Type of TypePad op.
Twee bedrijven uit dit lijstje vormen hierop een enigszins positieve uitzondering: PriceWaterhouse Coopers en Oracle. PwC biedt met zijn PwC Nederland blog informatie over hun vakgebied en daaraan gerelateerde onderwerpen. Helaas staat een link naar deze blog diep weggemoffeld in de site. Oracle heeft de Oracle Blogs waarop echter geen Nederlander te vinden is.
Zouden de Nederlandse vestigingen van GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson en Warner Bros niet weten welke initiatieven hun hoofdkantoren ontplooien op het gebied van social media? Weten ze het wel maar zien ze het potentieel hiervan niet in? Of is het toch angst voor het onbekende? Wat de reden ook mag zijn, niets doen met een medium onder handbereik waarmee een actieve en beheersbare dialoog met consumenten kan worden gerealiseerd is een gemiste kans.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!