door Robert Heeg
Het duo, zo poneerde Morris, CEO Amerika en EMEA van het Dentsu Aegis Network, verandert immers niet alleen de manier waarop we zaken doen, maar ook ons hele mens-zijn. 'De toekomst behoort aan de snellen.'
Namens Facebook zette VP EMEA Nicola Mendelsohn gelijk de Rift virtual reality-bril op, terwijl Google's President EMEA Matt Brittin pareerde met de kartonnen VR-variant waarvan er volgens hem al 5 miljoen zijn gemaakt, met honderden bijbehorende apps. 'Je kunt ermee 3D-schilderen met elk materiaal naar keuze. Ik schilderde met vuur. Het is speels en creatief en we mogen de latente vraag naar VR niet onderschatten.' Volgens Mendelsohn is VR bij Facebook nog in een pril stadium. 'Maar het is heel spannend en over tien jaar ziet alles er totaal anders uit. De mogelijkheden kennen geen limiet.'
Morris vertelde net een VR-project met Chevrolet te hebben afgerond waarmee gebruikers een testrit konden maken. Voor merken is zoiets heel kostbaar om te maken. Mendelsohn: 'Maar ik raad merken wel aan om ermee te testen en experimenteren. Falen hoort erbij, maar je ziet er tenminste wel uit als innovatief bedrijf.'
Het gesprek verplaatste zich naar artificial intelligence en machine learning. Google's DeepMind-computer baarde onlangs opzien door de wereldkampioen Go te verslaan. Volgens Brittin een voorproefje van de toekomst. 'En van het heden, want AI en machine learning zijn er al. Onze foutenratio in search is vorig jaar met 6 procent afgenomen. En kijk naar Google Translate, dat steeds beter wordt en waarin we nu al honderd talen aan elkaar paren. Onze kinderen kunnen straks praten met kinderen aan de andere kant van de wereld.'
'AI is al in ons leven', stemde Mendelsohn in. Ze vertelde dat Facebook een AI-lab in Parijs heeft. 'Kunstmatige intelligentie wordt door ons vooral gebruikt om geschikte Friends aan te bevelen en zo de gebruikerservaring te verbeteren. Met behulp van spraakherkenning kunnen we blinden bijvoorbeeld foto's laten beschrijven.'
We zitten midden in een revolutie, vindt Mendelsohn. 'Overal is disruption en dat is eng, de angst regeert soms. Maar wees gerust, overal ontstaan ook weer nieuwe kansen. En werk.'
Brittin vertelde dat Google binnen de EU al 1 miljoen mensen hielp hun digital skills te verbeteren. Volgend jaar moeten daar nog eens 2 miljoen bij komen. 'Dat levert banen op.' Hij vindt Oost-Europa in dat opzicht vooruitstrevender dan het West-Europa. 'Hier zijn we vooral bezig het verleden te beschermen tegen de toekomst, daar doen ze precies het omgekeerde. We hebben hier veel creativiteit, maar we moeten haast maken want anders halen Azië en Amerika ons in.'
Tot slot stipte Morris blockchain aan en de manier waarop dat business (niet alleen de financiële wereld) gaat veranderen. Brittin kondigde aan dat Google deze maand nog Android Pay introduceert in Groot-Brittannië, een manier om met een simpele 'tap & pay' via je telefoon te betalen. 'Dat heeft lang geduurd omdat de financiële industrie deze revolutie wil controleren. Wij willen zoveel mogelijk frictie wegnemen. Mensen hebben het druk, ze willen gemak. We vergeten vaak de grootste killer-app: snelheid! Daar geloven wij met bijna religieuze overtuiging in.' Mendelsohn: 'En consumenten zijn veel sneller dan wij allemaal bij elkaar. We moeten hen voor zien te blijven.'
Brittin geeft een voorbeeld: 'Mijn zoon van 16 bekijkt content via zes verschillende kanalen op even zoveel devices. Nooit op tv overigens. En zijn oogballen hebben telkens een andere financiële waarde. Dat is natuurlijk gestoord! YouTube is het best bekeken kanaal voor brandend video. Mensen kiezen er voor om naar reclame te kijken. Een belangrijke observatie nu we de discussie voeren over adblockers. Ik weigerde net buiten nog een flyer, dat is ook een vorm van adblocking.'
Mendelsohn: 'Die flyer was van jou, van Google.'
Brittin: 'Scherp getarget dus.'