2019 is een topjaar voor de Belgische Noëmie Haverhals. Ze werd afgelopen zomer in Cannes uitgeroepen tot Young Marketeer en onlangs lanceerde Haverhals het spiksplinternieuwe modeplatform Avail. ‘Het is een kind van zijn eigen tijd’, zegt ze. Avail is helemaal millennialproof en wordt getipt als the next thing in de fashionwereld.
Marktplaats-principe
Avail helpt modeliefhebbers nieuwe it-brands ontdekken en geeft opkomende labels een boost. ‘Wij werken met een marktplaats-principe’, zegt Haverhals. Nieuwe merken kunnen hun kleding via foto’s verkopen en consumenten kunnen deze beelden ook op hun eigen micro-store verzamelen. ‘Deze pagina lijkt op Pinterest. Je kunt je eigen stijl laten zien en producten bewaren. En als iemand via jouw microstore wat koopt, krijg je een kleine commissie.’
Voor influencers kan dit een lucratief verdienmodel zijn. Zij kunnen hun micro-store promoten via de eigen socialmediakanalen om zo traffic genereren. Er zijn nu twee influencers van Hollandse bodem op Avail actief; Stef van der Laan (model) en Eva Cordia (grafisch ontwerper).
Volle glorie
Avail heeft al 30 opkomende modelabels weten te strikken. Haverhals: ‘Vaak verdwijnen die in een tsunami van commerciële merken, maar op Avail geven we nieuwe spelers een kans om door te breken.’ De merken selecteert ze op gevoel. ‘Maar er zijn wel een paar richtlijnen’, geeft ze toe. De merken mogen nog niet bekend zijn, moeten betaalbaar zijn en een sterke visuele identiteit hebben. Grote merken zoals Topshop en H&M maken geen schijn van kans.
Wel schittert het Nederlandse merk The Five al in volle glorie op Avail. Verder staan internationale merken als Essen, House of Sunny, Paper London en De La Vali erop. Er zullen nog veel meer merken volgen; Haverhals is dag in dag uit bezig met het scouten van nieuwe labels. Ook heeft ze onlangs een team in Londen aangesteld, die daar de modemarkt verkent en Avail opzet. In de toekomst wil het platform teams in alle grote Europese modesteden.
‘Je moet zorgen dat bezoekers niet alleen kopen, maar ook een reden hebben om terug te komen.‘
Lanceerknop
Hoe dit avontuur begon? Uiteraard ook online. Via LinkedIn kwam Haverhals in contact met schoenenbedrijf Torfs en het Belgische durfkapitaalfonds 9.5 Ventures; de investeerders achter dit project. ‘Zij waren plannen aan het tikken voor een innovatieve start-up en hebben mij aangesteld om te helpen.’ Dat klusje was niet zomaar geklaard.
Social selling kent uitdagingen. Haverhals: ‘Je moet zorgen dat bezoekers niet alleen kopen, maar ook een reden hebben om terug te komen. Als je zwarte schoenen hebt gekocht, dan stopt bij veel webshops de customer journey. Wij willen dat consumenten ook hun outfit met de zwarte schoenen uploaden om anderen te inspireren.’
Maar de moeilijkste beslissing was nog wel: wanneer was Avail goed genoeg om online te gooien? ‘Als je aan het bouwen bent, dan baseer je keuzes op assumpties; je hebt immers nog geen concrete feedback van gebruikers.’ Sinds Avail online is, ontvangt ze nuttige feedback waar ze zelf niet aan had gedacht. Voor alle digitale ondernemingen heeft ze dan ook de tip: ‘Blijf niet te lang wachten met op de markt gaan en druk gewoon op de lanceerknop.’
Elke maand zet Adformatie een talent onder de 30 jaar in de spotlights. Benieuwd naar de andere talenten? Bekijk hier het dossier.