Al in het eerste jaar van de Willem de Kooning Academie vonden Lex Segers (30) en Sjors Roovers (28) elkaar. Nu zijn ze al een tijdje een professioneel, creatief team en maken ze campagnes voor reclamebureau Alfred. ‘Mooie dingen maken met je beste vriend, hoe leuk is dat?’
Na hun opleiding en een stage bij DDB Brussel en Natwerk, werden ze tijdens hun afstudeerproject benaderd door Thijs Bontje van N=5 en kon het tweetal gelijk beginnen. Toen groot account KPN vertrok, werd het ook tijd voor Roovers en Segers om een nieuw bureau te zoeken. Segers: ‘We hebben veel gesprekken gevoerd met creatieven van Alfred. Alfred was namelijk wel het bureau waar we allebei graag wilden werken. Het bureau maakt mooie dingen en ook de sfeer die het uitademt, sprak ons aan. Leuke, gezellige, nuchtere mensen die met elkaar mooie dingen willen maken.
Sjors: ‘Wij zijn een beetje van de oude stempel, vinden het leuk om ook nog gewoon tv-commercials te maken en dat doet Alfred heel goed.’ Lex: ‘Ja, het is zo gaaf om iets te maken dat heel Nederland ziet en waar mensen blij van worden. Dat niet alleen wij en andere reclamemensen het mooi vinden, maar onze moeders ook, of de mensen in de verjaardagkring, haha! Sjors: ‘Ik weet nog dat de Royal Club-reclame, ‘Doe maar een frisje’, gemaakt was door Alfred. De kans om ook dat soort werk te maken, wilden wij ook krijgen. En die wens is uitgekomen. We hebben inmiddels al een campagne gemaakt voor het frisdrankmerk. ’
Het duo dat ook wel door het leven gaat als, sjorsenlexvanlexensjors, heeft een rolverdeling, die heel af en toe als het nodig is, ook wel kan worden losgelaten. Lex: ’Ik ben meer de art director en Sjors de copywriter. We worden dan ook wel de plaatjesmaker en de praatjesmaker genoemd. Heel af en toe, als het zo uitkomt, dan is het andersom en houd ik me bezig met teksten, Sjors met het beeld.’
Dat het tweetal in deze rubriek verschijnt, is niet vreemd. Samen hebben ze al vele in het oog springende commercials gemaakt. Zo maakten zij de kerst- en de voorjaarscampagne van Praxis, de pratende vinger-campagne van Sim Only-aanbieder Simpel en de kerstcommercial van Jumbo – die met de sneeuwpop.
Op de Jumbo-kerstcommercial is het tweetal het meest trots. Lex: ‘Dat is toch wel een dingetje in reclameland, de kerstcommercials. En waar wordt het duo nog meer blij van? Lex: ‘Als ik iets met humor mag maken, iets dat een lach op je gezicht tovert. Dat is ook wel typisch Alfred. Reclame met een hoog entertainmentgehalte maken. Dat past helemaal bij ons. Sjors: ‘We hebben ooit geleerd van Aad Kuijper dat je de mensen die je eigenlijk ongevraagd ‘trakteert’ op een commercial, wel iets moois of grappigs moet geven. Iets vermakelijks. Die boodschap hebben we goed onthouden.’
Ook de toekomst zien de mannen hetzelfde tegemoet: ‘Nog meer leren, samen mooi werk blijven maken en hopelijk ooit een Gouden Loeki winnen.’