Premium

Charida Dorder: ‘na ChatGPT kan Auto-GPT de volgende doorbraak zijn’

De AI-deskundige geeft e-mailmarketeers tips om generatieve AI in te zetten en benoemt aandachtspunten.

Afbeelding: Shutterstock

Na alle hype rondom ChatGPT is het tijd om te kijken naar wat je als marketeer kunt met generatieve AI, betoogt Charida Dorder als AI-deskundige en schrijfster van een boek over AI in marketing. Bijvoorbeeld door je archief aan verstuurde nieuwsbrieven te voeden aan AI om de slimme software nieuwsbrieven in de tone of voice van jouw merk te laten creëren.

Voor Dorder was vorig jaar een game changing moment, vertelt ze op het uitverkochte DDMA EMAS-evenement aan bezoekers die veelal werkzaam zijn als (email)marketeer. Want vorig jaar werd het dankzij tools als ChatGPT, Midjourney en Dall-E voor het eerst mogelijk om generatieve AI zelf content te laten genereren. Die vernieuwing maakt AI veel toepasbaarder voor marketeers, legt ze uit. Als hulpmiddel, niet als bedreiging. Ze staat erg achter een quote die kort gezegd luidt dat AI de marketingprofessional niet gaat vervangen, maar dat marketingprofessionals die met AI werken het wel gaan winnen van marketingprofessionals die dat niet doen.

Vragen aan e-mailmarketeers

Marketeers, specifiek e-mailmarketeers, kunnen zichzelf daarom een serie vragen stellen om AI vervolgens effectief te gebruiken. ‘Je moet als e-mailmarketeer leren anticiperen. Wat kun je verwachten na het uitsturen van een e-mail?’ Op onderstaande afbeelding vind je haar zes vragen voor marketeers. ‘De eerste twee zijn doorgaans te beantwoorden, maar daarna wordt het lastig. Inzicht in die antwoorden verhoogt het succes van je e-mailmarketing.’

Vragen emailmarketeers kunstmatige intelligentie
Vragen aan e-mailmarketeers Afbeelding: Adformatie

Hunkemöller

Dorder noemt lingerieketen Hunkemöller een bedrijf dat ‘het spelletje snapt.’ Een samenwerking met marketingfirma CleverStrategy leidde tot de doelstelling van Hunkemöller om dertig tot veertig procent mínder e-mails te sturen (‘consumenten waren e-mailmoe’) maar wel de open rate en conversies uit de e-mails te verhogen. Door alle beschikbare websitedata van Hunkemöller te gebruiken en te combineren met data uit het klantprogramma kon Hunkemöller vervolgens e-mails sturen die naar eigen zeggen een 23 procent hogere open rate hebben, 54 procent meer omzet genereren en 61 procent meer bestellingen opleveren.

Auto-GPT

Sinds eind vorig jaar praat de wereld, inclusief de marketingsector, veelvuldig over ChatGPT van OpenAI. Het taalmodel kan je helpen met schrijven, programmeren en nog veel meer. Dorder breekt vooral een lans voor bedrijven die de techniek van ChatGPT integreren in hun eigen omgeving, zodat je de software bedrijfsdata kunt voeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat die data in Amerikaanse handen komt en in het trainingsmodel van OpenAI belandt. ‘De echte waarde van ChatGPT zit ‘m naar mijn mening in het trainen met eigen data. Op het moment dat je al je nieuwsbrieven kunt gebruiken als dataset, kun je de AI hierop trainen zodat hij de tone of voice van jouw bedrijf aanneemt. Verschillende aanbieders zijn hier al mee bezig.

Kijk als merk ook verder dan ChatGPT, luidt het advies van Dorder. Naar Auto-GPT bijvoorbeeld, dat anders dan ChatGPT niet werkt via een vraag-antwoord-model. Auto-GPT geef je een taak, waarna de software die probeert op te lossen en een vraag-antwoord-model met zichzelf voert. Zo lukte het Auto-GPT om een Captcha– een beveiligingsvraag die sommige websites hanteren om geautomatiseerd verkeer tegen te gaan – te omzeilen. Dorder noemt Auto-GPT om dit soort redenen de vervolgstap op ChatGPT. Ze verwijst naar een dia met vier fases van AI-marketing, hieronder zichtbaar. ‘ChatGPT was de doorbraak van fase een naar twee en na ChatGPT kan Auto-GPT de volgende stap zijn, naar fase drie.’

Fases AI marketing
Fases van AI-marketing Afbeelding: Adformatie

Aandachtspunten

Geen presentatie over ChatGPT en andere AI-programma’s is compleet zonder een passage over de kanttekeningen van de nieuwe technologie. Ook Dorder waarschuwt voor een te rooskleurig beeld van de nieuwe technologieën. ‘ChatGPT is niet perfect. Zo kan de software niets nieuws creëren, heeft hij geen absolute waarheid, is bij bevooroordeeld en is hij niet consistent. Stel je een vraag op drie manieren dan krijg je ook drie verschillende antwoorden. Je moet dus altijd je eigen koppie erbij houden.’

Andere aandachtspunten van (generatieve) AI zijn volgens Dorder onder meer privacy (‘stop er dus niet zomaar bedrijfsgegevens in, want die kunnen zomaar naar de Verenigde Staten gaan’) en eigenaarschap (‘wie is eigenaar van de data die gebruikt is om de AI te trainen en wie is eigenaar van de output?’). De onduidelijkheid over het eigenaarschap staat ook op de radar van de Europese Unie. Vorige week is nieuwe EU-wetgeving aangenomen die websites verplicht om aan te geven dat content door AI gecreëerd is. Dorder stelt zichzelf de vraag of veel websites zich hieraan gaan houden. ‘Ik schat de kans erg klein in.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie