Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond op de bres voor bescherming consumentenrechten bij AI

Bij de inzet van AI-systemen moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat er geen sprake is van misleiding, manipulatie, en fraude.
There's more technology where this came from
There's more technology where this came from
© Shutterstock
There's more technology where this came from
There's more technology where this came from
© Shutterstock

De Consumentenbond vraagt toezichthouders en de politiek om de rechten van consumenten centraal te stellen bij de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) en met name generatieve AI. Die laatste categorie omvat bekende systemen als ChatGPT. Bij de inzet van AI-systemen moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat er geen sprake is van praktijken als misleiding en manipulatie, discriminatie, fraude en misbruik van persoonlijke informatie.

related partner content for mobile comes here

Aanleiding voor de oproep is een onderzoek van de Noorse zusterorganisatie van de Consumentenbond Forbrukerrådet dat de belangrijkste risico's van AI op een rij zet. Daarom roepen consumentenorganisaties in Europa en de Verenigde Staten nu op om te zorgen dat AI veilig is. De oproep van de Consumentenbond is gericht aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en staatssecretaris Van Huffelen van digitalisering.

Niet op kunnen vertrouwen

De Consumentenbond zegt de voordelen van zowel AI als generatieve AI te zien en is daar zeker niet tegen. 'Maar', zegt directeur Sandra Molenaar, 'transparantie moet de basis zijn. Consumenten moeten weten wanneer ze met AI te maken hebben en waar ze verhaal kunnen halen als ze nadeel ondervinden van AI.

Aanleiding van de oproep is te zorgen dat er duidelijke regels komen voor dergelijke systemen. Molenaar: 'Helaas heeft de geschiedenis aangetoond dat we er niet op kunnen vertrouwen dat de grote techbedrijven deze zaken zelf vooropstellen.'

Goed geïnformeerd

De AP geeft in een reactie aan de zorgen van de Consumentenbond te delen en maakt zich in het bijzonder zorgen om de omgang met persoonsgegevens. De waakhond zegt al verschillende acties te ondernemen. De ACM zegt de huidige regelgeving al te gebruiken om AI-bedrijven aan te pakken. 'We vinden het vooral belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden. We zien ook het risico dat deze systemen heel menselijk overkomen en tot misleiding kunnen leiden.'

Een woordvoerder van Van Huffelen zegt dat de staatssecretaris al bezig is met het beschermen van consumentenrechten als AI wordt gebruikt. Dat doet ze onder meer door te onderzoeken of deze systemen voldoen aan privacyvoorwaarden en of mensen- en kinderrechten worden nageleefd. 'Daarnaast moet het voor mensen altijd duidelijk zijn of ze te maken hebben met een mens of een systeem.' De bewindsvrouw verwacht meer te kunnen doen als de Europese wet om AI te reguleren is afgerond.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in