Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de EU de advertentietak van Google wil opbreken

Google moet ook vrezen voor een miljardenboete.
Google Adwords
Google Adwords
© 123rf
Google Adwords
Google Adwords
© 123rf

De Europese Commissie verdenkt Google van het misbruiken van zijn greep op onlinereclame. Het Amerikaanse internetbedrijf moet kiezen tussen de verschillende poten van zijn advertentiemachinerie en een deel van zijn activiteiten afstoten, is het voorlopige oordeel van de commissie. Google moet ook vrezen voor een boete van vele miljarden euro's, zo blijkt na geruchten die eerder deze week opdoken.

related partner content for mobile comes here

Google verdient zijn geld met het verkopen van onlinereclame en het helpen van adverteerders om de juiste doelgroep te vinden en hun advertenties te plaatsen en te beheren. Maar daarbij heeft het bedrijf concurrenten weggedrukt, concludeert de commissie na een eerste onderzoek. Google bevoordeelde bijvoorbeeld zijn eigen onlineadvertentiebeurs AdX. Als die slotsom wordt bevestigd in verder onderzoek, kan zij een boete opleggen van tot tien procent van Googles wereldwijde jaaromzet.

Het grote techbedrijf is zo dominant dat afspraken over zijn gedrag niet kunnen volstaan, denkt verantwoordelijk Eurocommissaris Margrethe Vestager. Er zit volgens haar niets anders op dan het opbreken van Googles advertentiemachine.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in