App store timing

Bij bijna alle marketing activiteiten is timing essentieel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het lanceren van een mobiele app is hierin geen uitzondering. Een goede timing kan het verschil maken tussen een geslaagde campagne, een succesvol evenement, meeliften op een hype of de plank volledig mis slaan. Maar hoe zorg je nou dat je app op het juiste moment in de verschillende stores staat? En dan het liefst ook nog in de top 25 van jouw categorie. In dit artikel richt ik me vooral op de iTunes store van Apple, aangezien de Google Play store geen review periode hanteert, waardoor timing een stuk makkelijker is.

App review
Elke app die wordt ingestuurd naar Apple wordt gechecked of deze voldoet aan de regels van Apple. Dit is de zogenaamde review periode. Apple hanteert naar eigen zeggen een review periode van maximaal 10 dagen. Doorgaans duurt deze periode 7 a 8 dagen. Houd hier dus rekening mee in
uw planning.

Handmatig releasen
Om volledige controle te houden over de lancering van uw app, kunt u er bij het uploaden van uw app naar Apple voor kiezen om de app handmatig te releasen nadat deze is goedgekeurd. Doet u dit niet, dan zal de app direct na goedkeuring live staan in de app store. Aangezien de reviews in Amerika plaats vinden zal dit in de praktijk vaak ‘s avonds laat of midden in de nacht zijn, op een moment dat er niemand paraat staat om de lancering te monitoren en direct in te grijpen mocht dat nodig zijn. Door handmatig te
releasen kunt u de lancering nog beter timen.

Ranking
Uw ranking in de app store wordt voor een groot deel bepaald door het aantal downloads van de afgelopen 4 dagen, waarbij vandaag het zwaarst telt, gevolg door gister, eergisteren en dag daarvoor. Bij benadering is deze verdeling ongeveer 70%, 20%, 5% en 5%. Om te pieken op het juiste moment, bijvoorbeeld de eerste dag van een evenement, dient u dus tenminste 4 dagen van te voren te beginnen met het opbouwen van een
app store ranking.Er zijn vele manieren om invloed uit te oefenen op uw ranking, zoals meeliften met succesvolle apps in de app store, reviews op grote sites zoals iphoneclub.nl, androidworld.nl of nu.nl en natuurlijk door betaalde bannering op verschillende sites en in andere apps. Maar het beïnvloeden

van uw app store ranking is een artikel op zich.

Samengevat
Om in de iTunes store te pieken op het juiste moment is het dus verstandig om ten minste 2 weken voordat u wilt lanceren de app in te sturen. Op deze manier houdt u rekening met de review periode en heeft u tijd om naar een goede store ranking toe te werken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie