Als mens, merk of marketeer hebben we verschillende profielen, een blog, en twitteren we er lustig op los over van-alles-en-nog-niets. Kortom, we zijn online heel sociaal. Soms kan zich dat ook tegen ons keren in de vorm van gemiste kansen of negatieve pr. Hieronder enkele tips om dat te voorkomen.
Be smart
Het lijkt een open deur maar toch kom ik nog veel merken en marketeers tegen die actief zijn op social media met als doel actief te zijn op social media. Die tijd is nu echt voorbij; social media zijn volwassen media geworden waarop veel van je klanten en andere stakeholders actief zijn. Inzet van social media dient dus te passen binnen je strategie en te voldoen aan ‘smart’ doelstellingen, hoe bedrijfsmatig dat ook mag klinken.
Ga offline socializen
De helft van alle Nederlanders is actief op een sociaal netwerk. De andere helft dus niet. Door al het gehype en gehijg rondom social networking vergeten we die andere helft wel eens. Wikipedia verstaat onder het woord ‘sociaal’: “het hebben van gevoel voor de noden van de medeleden van de samenleving”. Als marketeer kan je hier de woorden ‘medeleden van de samenleving’ moeiteloos vervangen door het woord ‘klanten’, die dus niet allemaal te bereiken zijn via sociale netwerken. Daarnaast is sociaal netwerken iets anders dan socializen.
Friend/follow niet iedereen
Het kan heel verleidelijk zijn om iedere ‘friend’ of ‘follower’ aanvraag te accepteren of zelf vriend of volger te worden van iedereen die je tegenkomt. Fijn, zoveel vrienden en volgers, maar op het moment dat je dit netwerk actief wilt inzetten als marketing- of collaboratieplatform is het vervuild. Dus weersta de verleiding om allemansvriend te worden, bepaal op basis van je doelstellingen criteria waar vrienden/volgers aan dienen te voldoen en hanteer die criteria.
Modereer je profielen
Een merk heeft waarden die je ook op de merksites en -profielen wilt laten terugkomen. Niet alleen in de content die je plaatst maar ook in dat wat anderen hieraan toevoegen. Maak daarom duidelijk wat je moderatie policy is, dus wat je ‘ok’ en ‘niet ok’ vind. Dat betekent niet dat je negatieve of kritische reacties of posts moet verwijderen, maar off-topic of beledigende reacties of posts kunnen en moeten gemodereerd worden. Daar waar mensen foute informatie plaatsen dien je dit (in een reactie) te corrigeren in plaats van te verwijderen.
Promoot je merk of product
Ondanks dat het tegendeel vaak wordt beweerd bieden social media een platform om je merk of product te promoten. Zolang je de vrienden/volgers in een netwerk niet continu lastig valt met je aanbod en duidelijk laat merken actief te participeren in dat netwerk kan je het ‘recht’ verdienen om commerciële informatie te delen. Het is belangrijk hierin de juiste balans te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!