AH zet de toon en de fabrikanten volgen

Het was gisteren weer een fraai voorbeeld van de verhoudingen in supermarktland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Albert Heijn introduceert een nieuw label, speciaal voor de supermarktklant die bewust en gezond wil eten.

De fabrikanten van levensmiddelen komen vervolgens halsoverkop met de mededeling dat ook zij een logo hebben dat de energie-intake aangeeft.

Niets gezamenlijk overleg, maar ook geen aandacht voor de consument. Wat moet die met twee van die logo's?

Dick Boer, directievoorzitter van , sprak gisteren van een 'regelrechte revolutie'. Albert Heijn gaat het komend halfjaar een nieuw label introduceren voor 'gezonde producten', het 'Gezonde Keuze Klavertje'.

Producten krijgen zo'n labeltje als ze binnen hun productgroep - bijvoorbeeld soepen, oliën, vis - relatief veel vezels, een laag gehalte verzadigd vet, suiker of zout bevatten.

En dat is 'een ongekende daad' in de wereld van de supermarkten, meent Boer, al voert Ahold-dochter Ica in Zweden al jarenlang een soortgelijk label en zijn ook in Engeland en Amerika soortgelijke initiatieven ontwikkeld.

Het Groene Keuze Klavertje is in samenwerking met het Voedingscentrum ontwikkeld, leunt op de beroemde Schijf van Vijf en zal om te beginnen binnen een halfjaar op zo'n 1.000 producten verschijnen.

Het klavertje biedt Albert Heijn tegelijk ook een aardige mogelijkheid om de eigen huislabels nog eens extra onder de aandacht van de consument te brengen. Gezondheid dus als marketing, constateert Trouw dan ook vandaag. Want alleen op huismerken zal het klavertje verschijnen. 'Het is uiteindelijk ons label', onderstreepte Boer gisteren de intenties van Albert Heijn.

Dat Albert Heijn met het nieuwe label de intentie heeft de A-merken nog verder te marginaliseren, ontkent Boer. 'Uiteindelijk kennen wij alleen de ingrediënten van onze huismerken en niet die van de A-merken'

Maar serieus overleg met de grote fabrikanten of met concurrerenten is er niet geweest. Juist gisteren kwam de levensmiddelenindustrie na een dag vergaderen ook met een nieuw logo op producten om consumenten over de voedingswaarde te informeren.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie () verwacht dat eind dit jaar het zogenoemde energielogo op de eerste producten zullen verschijnen.

'Als iemand een zak chips koopt, moet hij in een oogopslag kunnen zien hoeveel voedingswaarde een portie ervan bevat ten opzichte van wat een gemiddeld persoon dagelijks nodig heeft', aldus de industrie.

Directeur Philip den Ouden gaf vanochtend op Radio1 gewoon toe dat het nieuws van AH voor een versnelling van de plannen en de bekendmaking hadden gezorgd.

Had het , dat zich nu voor het karretje van AH heeft laten spannen, niet beter met de gehele bedrijfstak rond de tafel kunnen gaan zitten?

Nee, zegt woordvoerster Patricia Schutte. 'Al sinds begin jaren zeventig verschaffen wij openbare informatie over voeding en de samenstelling van voeding. Albert Heijn maakt daar nu gebruik van om na te gaan welke producten beter scoren dan andere. Het staat ook andere supermarkten vrij om daarmee aan de slag te gaan.'

Het Voedingscentrum hoopt dat Albert Heijn als breekijzer optreedt, net zoals begin jaren zeventig. Toen drukte de supermarktketen als een van de eerste op producten informatie over het aantal calorieën af.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie