Ik kreeg een mail van Sandra Horlings.
Het gaat over de crisis, maar is wel hoopvol:
'Herkent u dat? Dat gevoel dat u al eerder in een lastige situatie heeft gezeten, maar dat u niet veel geleerd hebt van de vorige crisis. Of crises.
Want naast de kredietcrisis, hebben we het over de economische crisis, de voedselprijzencrisis of sterker nog de voedselcrisis.
En dan laten we het milieu maar weer even voor wat het is; er zijn immers dringender zaken. Dringender korte termijn zaken. Die nu uw aandacht vragen.
Ik herken dat. De situatie is complex. Te complex om vanuit één invalshoek op te kunnen lossen.
Dus is de verleiding groot een taskforce op te richten, met collega's te praten en zoveel mogelijk kennis en wetenschap te vergaren om een overlevingsstrategie uit te zetten. Een logische stap gegeven de situatie.
Toch kan het ook anders. Logica en kennis gaan u in deze situatie niet de doorbraak brengen die nodig is. Lef en leiderschap wel.
Immers, een recessie is niets anders dan een bijzonder lastige omgeving; met veel variabelen die u het leven niet makkelijker maken en continu een beroep doen op uw visie, standvastigheid en daadkracht. Elke strategie kan in die situatie door zijn eigen argumenten omver geworpen worden.
Dat gaat u dus niet helpen.
Kijk eens om u heen
Maar wat dan wel? Uw eigen recessiesucces is vooral afhankelijk van uw kijk-vermogen.
Uw vermogen om naar u zelf te kijken, de kracht van anderen te kunnen zien én te kijken hoe u die bij elkaar kunt brengen.
In een eenvoudig 3-stappenmodel neem ik mee langs de factoren om recessiesucces te boeken. U -of uw organisatie, als u dat prettiger vindt- bent behoorlijk beperkt.
Gepokt en gemazeld als u bent, hebt u uzelf gedrag aangeleerd dat leidt tot het steeds op dezelfde manier oplossen van problemen.
Stap 1: zo zijn nu eenmaal uw manieren. En om anders te kunnen kijken, is het belangrijk dat u weet hoe u kijkt. Hoe u observeert en interpreteert. Wellicht bevalt het u niet, wat u ziet, maar dat maakt stap 2 alleen maar eenvoudiger.
In stap 2 kijkt u namelijk naar de kracht van anderen. U ziet waarschijnlijk andere oplossingen, iets dat in uw eigen organisatie ontbreekt of iets waar u jaloers op bent.
Dat is goed. Het zijn competenties die u goed kunt gebruiken om tot nieuwe oplossingsregels te komen in uw eigen organisatie.
Maar u kunt die kennis ook lenen. Door samen te werken
En allianties te sluiten. Door ruimte te bieden aan samenwerking waarin iedereen kan verdienen ontstaat beweging in uw organisatie, beweging om groei te realiseren.
En dan stroomt u zonder meer door naar de derde stap; uw realisatiekracht.
Als leider bent u in staat belangen samen te laten komen, u zet de essentie vast en laat de details en invulling los. U controleert de progressie en stimuleert voortgang.
U erkent de verschillen, want u ziet: die vormen de basis voor groei.
Groei in het vermarkten van niet-recessie gevoelige producten. Groei omdat u zich laat leiden door mensen, niet door geld.
Waarom ik dit geloof? Kijkt u eens om zich heen. En laat me weten wat u gezien heeft!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!