[Gastblog] Bedrijven verstrekken niet langer onbeperkte budgetten aan hun marketingafdelingen. Leidinggevenden verwachten steeds meer dat alle marketinginspanningen worden gemeten en dat de return on investment (ROI) van deze inspanningen worden aangetoond. Bedrijven moeten data-driven marketing omarmen en actie ondernemen op basis van gemeten resultaten, argumenteert Schrage.
Één van de kernpunten van Michael Schrage in zijn recente blogpost ‘Marketeers Don’t Need to Be More Creative’ in Harvard Business Review is:
Metrics laten je dingen leren op manieren die creativiteit niet bieden. De mogelijkheid om te zien wie een in-store selfie maakt of een klacht over een product tweet, geeft macht en inzicht. Nieuwe media zouden nieuwe metrics moeten aanjagen. Nieuwe metrics zouden nieuwe verantwoording moeten scheppen. Nieuwe verantwoording zou nieuwe vormen van creativiteit moeten uitlokken en promoten.
Het is een fantastisch punt en het is de reden dat ik geloof dat de ‘Mad Men’ van marketing moeten transformeren in ‘Math Men’. Vergeet mass mailings, one-to-many e-mail spervuren; het tijdperk van Don Draper is voorbij. Er is een ware verandering op til! Consumenten of klanten targeten door data-driven beslissingen te nemen, is essentieel voor marketeers. Zij kunnen dan de boodschap op maat maken voor het individu en daarmee de algehele effectiviteit verhogen van wat zij doen. De klant van vandaag zit niet op zijn bank te wachten met ingehouden adem totdat jouw marketingboodschap langskomt! En ook niet totdat de boodschap van enig welk ander voorbijkomt.
Het tracken van marketinginspanningen is slechts één van de eerste stappen op de weg van Mad Men naar Math Men. Hier zijn diverse opties die je helpen deze route te nemen:
* Media Mix modeling: Dit maakt je duidelijk hoeveel je zou moeten investeren in je marketingkanalen. Het geeft je een overzicht van de impact die elk kanaal heeft op je sales. Dit door gebruik te maken van tijdreeks analyses en econometrische modellen. voor meer details zie dit korte uitlegdocument.
* Net Promoter Scores (NPS): Je zou NPS kunnen meten en koppelen aan de hoeveelheid omzet die een bepaalde klant genereert voor het bedrijf. Voor meer informatie over NPS adviseer ik deze goede whitepaper door te lezen: ‘From Customer Risk to Corporate Strategy’.
* Bottom-up attribution modeling: Door het gebruik van bottom-up attribution modeling ga je een specifieke customer journey analyseren. Daarbij probeer je de sales te ontleden en te relateren aan de marketing touch points die zijn gebruikt tijdens die customer journey. Er zijn verschillende manieren om het probleem van bottom-up attribution op te lossen.
Dit zijn slechts enkele van de methodes die ik aandraag om te overwegen voor jouw weg om Math Men te worden.
Dit gastblog is afkomstig van Steven Hofmans, Subject Matter Expert CI Zuid West Europa bij SAS
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!