Door Isua Botman
Wat betaal je voor duizend impressies van een single of een half page banner op mobiel?
Nico Kruijt (Domino’s Pizza): ‘200 euro?’
Wesley The (Tandartspraktijk The) : ‘150 euro?’
Sophie Hardendood (Copykitchen): ‘70 euro?’
Ik stelde bovenstaande vraag aan ondernemers die nog niet bekend waren met adverteren op mobiel. Uit de antwoorden blijkt dat het merendeel geen idee heeft dat deze manier van adverteren niet duurder, maar zelfs een stuk goedkoper is dan geijkte advertentievormen zoals print.
Mobiel adverteren versus flyeren
Verbaasd was onze groep ondernemers dan ook bij het horen van de prijs. Voor het bereiken van duizend unieke toestellen middels een banner betaal je namelijk 1 tot 9 euro. Ter vergelijking: het laten drukken en verspreiden van duizend flyers kost rond de 90 euro. De prijzen van dergelijke advertentiewijzen liggen erg uit elkaar. Daarom onderzochten we wat beide advertentievormen kunnen betekenen voor lokale ondernemers.
Bereik op lokaal niveau
De ondernemers uit de peiling willen graag hun naamsbekendheid op lokaal niveau vergroten. Kruijt, franchisenemer van Domino’s: ‘Als je je bekendheid in de buurt wilt verbeteren en je gebonden bent aan een bepaald budget, denk je toch snel aan flyers. Het is goedkoop en simpel, maar eerlijk gezegd is het ook wat gedateerd.’ De vraag is ook of de folder niet direct op de stapel oud papier verdwijnt. Volgens mij heeft de flyer een goedkoper imago dan mobiel adverteren, terwijl het juist duurder is en de mogelijkheden veel beperkter zijn. Wat veel ondernemers nog te weinig doorhebben is dat een mobiele campagne juist op lokaal niveau een streepje voor heeft op de aloude flyer. Met location based advertising bereik je de juiste doelgroep, bijvoorbeeld die in de buurt van je vestiging binnen een straal van honderd meter. Bovendien kun je met behulp van geo-retargeting deze groep weer gemakkelijk een nieuwe banner tonen. Veel dynamischer dus dan een folder op de deurmat. Daarnaast is de banner uiteraard clickable waardoor er meer informatie wordt getoond bij interesse in het product en is deze belangstelling ook direct meetbaar.
De anonieme flyer maakt plaats voor een gepersonaliseerde aanbieding
Flyeren lijkt met de komst van mobile advertisement geen serieuze overweging meer te zijn voor ondernemers. Toegegeven, de flyer is tastbaar en heeft daardoor wellicht een andere gevoelswaarde dan een banner. Maar aan de andere kant is het met het oog op het milieu niet erg van deze tijd om lukraak duizenden flyers te verspreiden. Ik zie de laatste jaren een verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit. Mensen willen het idee hebben dat zij iets aangeboden krijgen dat speciaal voor hen is. Zodoende zullen steeds meer ondernemers kiezen voor gepersonaliseerde, locatieafhankelijke content in plaats van anonieme flyers.
Isua Botman is eigenaar van Targetoo en Tex Mobile Marketing
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!