EFocus, één van de grootste digitale bureaus van Nederland, wordt onderdeel van Valtech, een full service digitaal bureau met vestigingen in dertien landen en meer dan tweeduizend medewerkers. Valtech werkt voor merken als American Airlines, Louis Vuitton, L’Oreal, Samsung, Porsche, Audi en Bayer. De naam eFocus zal veranderen in Valtech, maar de organisatie blijft zoals hij is; de medewerkers, vestigingen en aanpak blijven in tact en ook de volledige directie blijft aan boord.
1. Hoe belangrijk is het tegenwoordig voor een digitaal bureau om internationaal ‘connected’ te zijn?
'De complexiteit en de omvang van digitaal nemen toe en daarom zijn kennis van branches en diepgaande digitale expertise cruciaal. We zijn begonnen met websites en online marketing, maar met het Internet of Things, de digitalisering van media, mobile, social komt er steeds meer bij. Zelfs aan tweehonderd man in Nederland heb je niet meer genoeg.'
'Daarbij komt dat het merendeel van ons werk in Nederland een internationaal karakter heeft. Met een internationale geografische footprint kan je opdrachtgevers beter bedienen. Wij willen het beste digitale bureau van Nederland zijn en kwamen tot het inzicht dat dit alleen kan als je internationaal connected bent.'
2. De overname brengt geen veranderingen in de organisatie, maar wel een nieuwe naam. Niet bang dat de markt aan het nieuwe bureaumerk moet wennen?
'Zeker, maar aan het enthousiasme te merken bij opdrachtgevers, partners en medewerkers maken we daar ons echt geen zorgen over. Valtech is een cool merk dat zijn kracht ontleent aan veel verschillende culturen: Franse elegantie, Duitse degelijkheid, Scandinavisch design en een Amerikaanse 'can do'-mentaliteit om maar wat te noemen.'
3. Is er ook gedacht aan het zelf internationaal uitrollen, zoals bijvoorbeeld Dept doet?
'We zijn ondernemers, dus in eerste instantie denk je aan zelf internationaal uitrollen. Organisch vanuit Nederland gaat dat niet lukken, dus heb je een investeerder nodig. Dat is vaak private equity die er met een horizon van maximaal vijf jaar inzit. Wij hebben vorig jaar expliciet gekozen om onze focus te leggen op het maken van impact voor opdrachtgevers. In de praktijk betekent Buy & Build dat je als directie vooral bezig bent met overnames en integraties en dat kost allemaal energie die je niet kunt besteden aan werk voor klanten. Toen we Valtech tegenkwamen, kregen we het inzicht dat dat precies het platform is dat wij ambieerden. Het zijn ook echt ondernemers zoals wij. En wij investeren trouwens zelf ook fors in dit nieuwe avontuur.'
4. Op welke plek op de wereldranglijst van digitale bureaus zou je Valtech kunnen ranken?
'Valtech is één van de weinige echt onafhankelijke digitale bureau. Het behoort tot de top als het gaat om global presence en omvang. Iedereen die met grote internationale partijen zaken doet, weet dat het verschil toch vooral lokaal gemaakt wordt. Omdat Valtech sterk decentraal is georganiseerd, ligt daar ook vooral haar kwaliteit.'
5. Is er met meer partners gesproken? Wat is daar over te zeggen, wat voor partijen?
'Zeker, de markt is sterk in beweging dus we hebben veel kopjes koffie gedronken. Vooral uit de hoek van tradtionele advertising netwerken, IT consulting en private equity was veel interesse.'
6. Wat gaat Valtech voor eFocus betekenen? Komt er meer internationale business?
'Ten eerste kennis van branches. Je kan tegenwoordig niet meer aankomen met een algemeen verhaal over dat de digitale wereld verandert. In de wereld van automotive, FMCG, B2B en E-commerce heb je echt diepgaande kennis nodig. Ten tweede schaalbaarheid. Zeker als het gaat om omnichannel vraagstukken heb je veel slagkracht nodig. Valtech werkt met exact dezelfde technology stack als eFocus, dus op het gebied van bijvoorbeeld hybris, Adobe, Sitecore en Episerver hebben wij aan slagkracht gewonnen. Internationaal gaat het ons ook zeker meer werk opleveren. Deze beweging hebben we al eerder ingezet, maar nu kunnen we ook beter leveren.'
7. Digitale creatie gaat steeds meer over ontwikkelingen als Virtual Reality en IoT. Krijgt eFocus door deze overname toegang tot kennis op dit gebied?
'Zeker, in Duitsland hebben we een business unit van 130 man die dedicated bezig is met de connected car en die werk voor veel grote Duitse automerken. In Canada zit een grote unit die gespecialiseerd is in VR. Natuurlijk experimenteren wij zelf ook al een tijdje met deze technologiën, maar de schaal waarop onze nieuwe collega’s dit al in de praktijk doen is ongekend.'