[Door Karel Slootman, managing partner Motivaction]
Vanaf vandaag kunnen marketing- en communicatieprofessionals organisaties nomineren voor de Reputatie Management Award 2016. Dit is het startschot voor de speurtocht naar meest creatieve, innovatieve en succesvolle reputatiestrategie. De prijs is in het leven geroepen door Motivaction en StakeholdersLab, en met samenwerkingspartner Communicatieonline reiken zij dit jaar voor de vierde keer de Award uit. Gemeente Rotterdam (foto) ging bij de vorige editie met de eer en de award naar huis. Wie wordt de opvolger? De uitreiking is op 24 november in Amsterdam.
Let the games begin!
Elke marketing- en communicatieprofessional kan tot maandag 26 september een of meerdere organisaties nomineren. De organisaties die in aanmerking komen hebben in het afgelopen jaar de waardering en het vertrouwen van medewerkers, klanten en/of andere in- en externe stakeholders versterkt. Zij wisten leiderschap, strategie en communicatie optimaal in te zetten voor om de reputatie bij de stakeholdergroepen aantoonbaar te vergroten.
De doelstellingen van een organisatie moeten uit de genen van de organisatie komen, maar ook aansluiten op de verwachtingen van de samenleving. Dan is de reputatie natuurlijk en geloofwaardig, en kan het de basis van beleid vormen. Onderdeel van de operationalisering daarvan zijn ook marketing en corporate communicatie, die vormen met het bestuur een drie-eenheid. Dat is bij Rotterdam heel goed te zien: vanuit het DNA van de stad een vergaande samenwerking met en betrokkenheid van alle partijen, inwoners, corporaties, gemeente, citymarketing, enzovoort. Sterk en geloofwaardig.
Wie Rotterdam als winnaar opvolgt, ligt in handen van zowel het publiek als de vakjury. Daarmee biedt de prijs niet alleen een podium voor goed en gedegen reputatie- en stakeholdermanagement, maar vormt een nominatie ook erkenning en herkenning vanuit het vakgebied. Daarnaast is de award een uitstekende gelegenheid om best-practices met elkaar te delen.
Vakjury Reputatie Management Award 2016
De genomineerde organisaties en hun reputatiecases worden onder de loep genomen door de gespecialiseerde vakjury van de Reputatie Management Award. Nieuw in de jury zijn dit jaar Joep Cornelisse, Professor Corporate Communication en Management aan de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit) en Wieneke Buurman voorzitter van Logeion - de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.
De jury bestaat verder uit Ron van der Jagt, oud-voorzitter bij Logeion en partner bij de Reputatiegroep, Rocco Mooij, hoofdredacteur van Communicatie Magazine en Communicatieonline, Mireille Spapens hoofd marketing en communicatie bij Erasmus MC en partner van Marketing Workouts, Henk Noort, directeur van StakeholdersLab en Karel Slootman, managing partner van Motivaction.
Publiek heeft het laatste woord
De vakjury buigt zich ook dit jaar over de mooiste reputatiecases die door de professionals genomineerd zijn. Ze kiezen circa vijf finalisten op basis van de volgende beoordelingscriteria: stakeholderfocus reputatiestrategie, stakeholdercommunicatie op basis van visie en merkbelofte, breedte en diepte van de stakeholderdialoog en aantoonbaar behaalde resultaten. De beslissende stem komt tot slot uit het vakgebied: iedere marketing- en communicatieprofessional mag online een stem uitbrengen op een van deze finalisten. Daarmee bepalen zij welke organisatie op donderdag 24 november de Reputatie Management Award 2016 wint.
Ga voor het nomineren en verdere informatie naar reputatiemanagementaward.nl en praat mee op Twitter via #RMA16.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!