Premium

Willen mensen de Smartbar-service van Media Markt eigenlijk wel?

De Top of Flop van deze maand.

Tekst: Shelly van Winden*

Het installeren van een nieuwe pc of telefoon is veel mensen ware abracadabra. Daar springt Media Markt handig op in met de Smartbar. Voor een paar tientjes helpen ze je op weg met je nieuwe aankoop of kun je eindelijk dat kapotte scherm van je smartphone laten repareren. Zit Nederland hier op te wachten?

De duidelijk herkenbare Media Markt-commercial met de ‘goochelaar’ doet in ieder geval zijn werk. Bijna de helft van de mensen heeft wel eens gehoord van de Smartbar. Maar wat de service precies inhoudt is niet zo duidelijk.

Als ik er zelf niet uit kom

Het idee van de Smartbar spreekt ruim de helft van de ondervraagden aan. Ze zien er over het algemeen het nut er wel van in. Er is wel een verschil of dat je het scherm van smartphone wilt laten repareren (dit kan men meestal niet zelf) of de smartphone startklaar wil maken. De snelheid wordt heel positief beoordeeld; je bent je pc of smartphone niet weken kwijt voor reparatie en het startklaar maken kun je direct bij aankoop regelen. Maar uiteindelijk is de Smartbar vooral iets waar men gebruik van zou maken als men er zelf niet meer uitkomt.

Hoort dit niet bij de service?

Het idee wordt dus positief beoordeeld. Toch ligt het verwachte gebruik erg laag. Media Markt biedt geen unieke service, integendeel; men krijgt het elders zelfs gratis. Voor veel mensen vormen de kosten dan ook een grote drempel. Maar ook zonder deze kosten vindt men zichzelf handig genoeg om het zelf te doen of heeft men al een ander adresje. Een andere drempel is dat men niet (altijd) bij Media Markt koopt.

Media Markt presenteert de Smartbar als een nieuwe unieke service, terwijl het eigenlijk onderdeel uitmaakt van de vele services die ze al bieden. Ook ten opzichte van de concurrentie is Smartbar niet uniek. Het installeren van pc of smartphone kan men prima zelf. Media Markt kán er wel een ‘top’ van maken. Door te focussen op schermreparaties en meer geavanceerde diensten (als men er zelf niet uitkomt) tegen een scherp tarief.

Voor deze concepttest zijn in juli 2016, 102 Nederlanders ondervraagd

Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie