Tot nu toe zijn er meer dan 2 miljoen paar schoenen weggegeven. En groeit het merk, sorry de beweging, als kool. Toms Shoes worden inmiddels wereldwijd, in meer dan dertig landen verkocht. Niet slecht voor een merk dat in 2006 nog niet eens bestond.
Fascinerend en inspirerend. Via social media; tweets en blogs verspreidde zich eerst het aansprekende verhaal, daarna volgde de vraag als vanzelf. Zo zou het moeten. Niet push, maar pull. Ondernemerschap vanuit een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor onze wereld van morgen. Relevant en duurzaam.
In ons land zie je voorlopers als Paul Polman van Unilever. Volgens hem is de grootste uitdaging in de 21e eeuw om 7 miljard mensen een goede levensstandaard te bieden, zonder de hulpbronnen van de aarde uit te putten of een enorme schuldenlast te creëren. De huidige situatie is volgens Polman absoluut onhoudbaar. En hij stelt de cruciale vraag: "Bedrijven moeten beslissen welke rol ze willen spelen. Wachten ze aan de zijlijn op aarzelende regeringen om actie te ondernemen of nemen ze zelf het initiatief en beginnen ze deze problemen aan te pakken?" Inderdaad, wie redt de wereld?
Scheidend directievoorzitter Harry Hendriks van Philips Benelux meldde bij zijn afscheid dat als we vandaag allemaal led-verlichting gaan gebruiken, we morgen 500 elektriciteitscentrales kunnen sluiten. Als nieuwe directeur 'Government Philips Wereldwijd', gaat hij met duurzame oplossingen zijn helpende hand uitsteken naar de politiek: "Als je altijd achter de kudde aan blijft lopen, loop je altijd in de stront." Ook Ahold CEO Dick Boer haalde afgelopen maand ongekend fel uit naar de politiek: "Het gaat niet meer om partijpolitiek maar om de toekomst van ons land en Europa op de lange termijn." Het zijn nieuwe, hoopvolle geluiden. Die we zo publiekelijk niet gewend waren te horen van onze CEO's.
CEO's die oprecht een betere wereld willen. Met een veel breder perspectief en belang dan die van het eigen bedrijf alleen. Deze nieuwe rol van bedrijven, dicteert ook een nieuwe rol voor afdelingen Communicatie. Midden in de samenleving, met een helder oog voor de juiste balans tussen het eigen bedrijf en haar duurzame rol in de maatschappij. Veel te lang was het belang van het bedrijf, het belang dat werd gecommuniceerd. Die tijd is voorbij. Er is nu, zoals Polman terecht opmerkt, geen keuze meer. Duurzame, gelijkwaardige groei, met oog voor de wereld, is het enig aanvaardbare groeimodel. Alsook het enig aanvaardbare communicatiemodel!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!