Enkele jaren geleden, een paar maanden na de historische verkiezingsoverwinning van Barack Obama, mocht ik Mountain View bezoeken, de thuisbasis van Google. Bij binnenkomst botsten we meteen tegen een groot bord op: ‘You’re here to make mistakes!’ De toon was gezet.
Toms Shoes! Niet een paar, maar een hele etalage vol in de chique Van Baerlestraat. Toms Shoes zijn een hype en zelfs de verwende P.C. Hooftstraatbezoeker kan er niet meer omheen. Ruim een jaar geleden vertelde ik op deze pagina al het verhaal achter de toen in Nederland nog vrijwel onbekende schoen. Voor elk verkocht paar, doneert Toms (Tomorrow) ook eenzelfde paar schoenen aan een "Child in Need."
Hierbij onderstreep ik nadrukkelijk het belang van reclamebureaus! Zo, dat is er uit. Kan daar ook geen enkel misverstand meer over bestaan. De bureaubranche maakt zich namelijk zorgen over de toenemende kritiek en in het bijzonder over mijn toespelingen op het einde van reclamebureaus-oude stijl. Die bureaus konden wel bij het oud vuil, zo schreef ik hier enkele nummers geleden.
Bavaria is na hun veelbesproken WK-actie met de Oranje Bavariababes, terecht overladen met prijzen. Het bierbedrijf uit Brabant kreeg de prijs voor beste marketingbedrijf van het jaar. Ontving o.a. de NIMA marketing Award en kreeg de Gouden inhaakmedaille. De actie was marketingtechnisch een doorslaand succes. De trotse marketingmanager Frenkel Denie kijkt er tevreden op terug: “De actie zorgde voor meer sympathie vooral onder jongeren.” En “Mede door de actie steeg de afzet in een moeilijke markt.
Na honderd jaar vrouwenemancipatie besluit het vakblad Communicatie een special te wijden aan "de vrouwelijke communicatiedeskundige". En of de mannelijke columnisten Frits, Charles en ikzelf, het heel erg vonden een maandje over te slaan? Men wilde alleen vrouwen in deze uitgave! Mijn antwoordmail zal ik hier niet herhalen, maar het resultaat is deze ingehouden column.