Diverse onderzoeken tonen namelijk aan dat de consument via zijn/haar smartphone begint te shoppen en via een andere device (PC of Tablet) de aankoop af rondt. Volgens het laatste onderzoek van Google (http://marketplicity.com/google-multiscreen-study-2012/) gaat 67% van de gebruikers van mobiel naar een ander device om de bestelling af te ronden. Is het dan fair om de campagne volledig via een affiliate model af te rekenen? Als een bestelling via web wordt gedaan, is het nooit meer te achterhalen dat de bestelling via mobiel getriggerd is. Moet dit dan een mix zijn in CPC en affiliate? Of kun je de shop owner zo ver krijgen dat hij voor jouw mobiele kanaal bijvoorbeeld een gratis verzendcode geeft zodat dit zowel bij een mobiele als bij een webbestelling te traceren is? Dit laatste geeft echter ook geen garantie voor een waterdicht afrekenmodel.
Bij traditionele media zoals TV, radio en print wordt ook niet gevraagd om een affiliate model te gebruiken. Toch zie je bij mobiel dat steeds vaker partijen de verantwoordelijkheid bij de mobiele publisher willen leggen. Dit terwijl de publisher geen invloed heeft op de mobiele shopping experience van de desbetreffende webshop. Als de klant slecht converteert, ligt dit dan aan de publisher? Dan toch maar kiezen voor het huidige CPM of CPC model? Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat mobiel een perfecte aanjager is voor online shopping.
Ik ben erg benieuwd hoe hier door andere partijen (mediabureaus, webshops, publishers, etc.) tegen aan gekeken wordt, dus ik hoor graag jullie feedback!
Bron: http://marketplicity.com/google-multiscreen-study-2012/
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!