Door een grote aanpassing van het algoritme heeft Google onlangs de vindbaarheid van mobiel onvriendelijke websites verminderd. Deze Google update - ook wel ‘Mobile Geddon’ genoemd - heeft tot gevolg dat mobiel geoptimaliseerde websites in principe hoger in de zoekresultaten komen. Hoewel dit in de praktijk blijkt mee te vallen (bij zoekopdrachten via mobile devices komen 'desktop only'-websites vaak bovenaan komen te staan), is dit niet de enige reden waarom bedrijven en organisaties hun best moeten doen met het optimaliseren van hun websites.
Zeker zo belangrijk is dat ze een betere ervaring bieden aan de doelgroep, zegt Richard Otto van consultancy bureau Mobile Marketing Nederland. 'Een goed leesbare en werkende website op mobiel is minimale service, die zich direct uitbetaald in een betere vindbaarheid, hogere traffic, langere bezoektijd en uiteindelijk conversie’.
Dat er nog veel te verbeteren valt in dit opzicht, blijkt uit een inventarisatie van Mobile Marketing Nederland. Voor een aantal sectoren heeft het bureau gecontroleerd hoe ‘mobiel vriendelijk’ de websites zijn.
Goede Doelen
Twee jaar geleden bleek 80% van de grootste goede doelen nog geen geoptimaliseerde website voor mobile apparaten te hebben. Inmiddels is er duidelijk verbetering te te zien. Slechts 35% van de top-50 grootste goede doelen heeft nog geen geoptimaliseerde website, de rest heeft de site geschikt gemaakt voor smartphones en tablets.
Een kanttekening hierbij is wel dat het om de grootste goede doelen gaat. Vooral kleinere organisaties buiten de top-50 moeten nog veel stappen maken op het gebied van mobile strategie. Bovendien is er bij veel charitatieve organisaties nog veel te winnen in de donatie module.
Politieke partijen
Nog iets beter scoren de politieke partijen.18% van de landelijke partijen heeft nog geen geoptimaliseerde site. Op bijna één op de vijf websites is het lastig om de partijstandpunten via de mobiel te lezen.
Energiemaatschappijen
Het slechtst scoren de energiemaatschappijen. 57% van de top-30 energieleveranciers nog geen mobile geoptimaliseerde website. De meterstand doorgeven via de mobiel is bij veel energiemaatschappijen dan ook nog niet mogelijk.
Winkelketens
Er is ook gekeken naar de top-100 grootste winkelketens in Nederland. Hier blijkt maar liefst 36% nog niet ‘mobile ready’ te zijn. 'Veel retailers lijken zich nog steeds drukker te maken over het etalageraam in de winkelstraten, dan de ‘mobiele vensters’ van smartphones,' concludeert Richard Otto van Mobile Marketing Nederland.
Mobile bureaus
Tot slot keek Mobile Marketing Nederland naar de bouwers van de mobiele websites. Hier blijkt dat 21% van de bijna driehonderd mobiele bureaus weliswaar “mobile” verkoopt, maar de eigen website nog niet mobiel heeft.
De websites zijn getest op een iPhone 6 met Safari als brower.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!