Door Maartje Symons
Communicatie. Iets overbrengen op die manier die past bij het bedrijf, merk en mens, zodat het indruk maakt op de doelgroep.
Het lijkt misschien overbodig je opnieuw te vertellen wat communicatie is. Toch lijken we het te vergeten als we het in het Engels moeten doen. Goede communicatie is meer dan alleen woorden. Het gaat om de juiste toon, de juiste stijl én de juiste woorden.
Alle nuances die communicatie succesvol maken zijn er (zeker) ook in het Engels, maar dan wel net even anders. De woorden die je in het Nederlands gebruikt, brengen niet hetzelfde over als in het Engels. Ze communiceren niet hetzelfde. Het dekt de lading niet of je komt niet zo over als je wilt of bent. Dan kan je van je boodschap ook niet verwachten dat die wel (in één keer) goed overkomt.
Waarom is hier in Nederland een bepaalde weerstand tegen? Zitten we te veel in onze eigen ‘bubbel’? Zijn we te lui, te trots? Vinden we het ‘niks voor ons’? Willen we hier niet in investeren? Lijkt het ons niet belangrijk genoeg? Vinden we dat we het wel goed genoeg kunnen? Zien we (nog) niet hoeveel kansen en mogelijkheden het ons kan brengen?
Internationale klanten
Als je internationaal goed begrepen wordt, biedt dat kansen, mogelijkheden en groei. Het brengt je verder, over de grens. Het vergroot het bereik van je boodschap. Er is in toenemende mate internationale concurrentie.
Bij steeds meer pitches wordt de presentatie in het Engels verwacht. Meer en meer communicatie en terminologie is in het Engels. Er is steeds vaker contact met onze internationale collega’s of met internationale klanten. Engels is de grootste zakelijke taal in ons vak. Je hebt de juiste communicatieskills nodig om in de huidige internationale dynamiek je voordeel te kunnen behalen ten opzichte van de competitie. Degene die het beste hierop voorbereid is, is het meest succesvol.
Communicatie is hierin het sleutelwoord. En daarmee ook taal. Talenkennis is de sleutel tot welvaart, integratie en ontwikkeling. Taal bevordert groei en mogelijkheden. Er gaan veel kansen en veel omzet verloren door te weinig kennis over taal en cross-culturele communicatie. Het vergroot onderlinge cohesie binnen een bedrijf, zorgt voor efficiëntie en lagere kosten, bevordert innovatie. En bevordert voor ons vak de zo belangrijke relaties die we willen opbouwen. Met onze collega’s, klanten, relaties, consumenten.
We moeten veel meer gebruikmaken van die kansen die betere internationale communicatie kan bieden. Internationaal meer uit het vat halen, succesvoller zijn. Wat we in het Nederlands doen, moeten we ook in het Engels kunnen!
Maartje Symons, oprichter/eigenaar The Workz
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!