Tekst: Jeanine Dijkhuis, RM
Toegegeven, dit boek over leiderschap heeft meer weg van een managementboek dan van een marketingboek. De auteurs Den Boer en Van Rees zijn gespecialiseerd in leiderschap en raakten gefascineerd door het horeca-echtpaar Boer en hun High Performance-organisatie het restaurant ‘De Librije’. Aan de hand van pure smaken als zoet, zuur, bitter et cetera worden managementthema’s op toegankelijke en inspirerende wijze behandeld.
DNA
Jonnie en Thérèse Boer spreken uitvoerig en vrijuit over hun persoonlijke DNA en dat van hun bedrijf. Over hun unieke kwalitatieve, selectieve en verbindende vaardigheden. En over tegenslag, leerprocessen en ontstane inzichten door de jaren heen. De auteurs combineren dat met hun eigen inside observations. Vervolgens schoof redacteur Dirk Koppes praktijk en theorie in elkaar.
Hoewel in het boek niet letterlijk zo benoemd, zijn de veelgebruikte P’s uit de marketing meer dan vertegenwoordigd. Daarnaast gaat het vooral over Passie en Professionaliteit. Jonnie en Thérèse Boer zetten samen ontegenzeggelijk al jaren een prestatie van formaat neer. Innoverend vanuit een enorme creatiedrang en tegelijk nuchter op hun doel af met een enorme volhardendheid. Self made ondernemers pur sang.
Marketingstrategisch plan
Met wat ze ons nu vertellen in dit boek zou je zó met terugwerkende kracht hun marketingstrategisch plan kunnen schrijven. Hun uiteenzetting gaat over brandbuilding, authenticiteit, storytelling, CRM en neurologische aspecten. Wederom vaak niet zo benoemd, maar ontrafeld en blootgelegd door de interviewers. Zelfs de feiten en cijfers die de hoofdstukken afwisselen zijn fraai vormgegeven.
Deze bijzondere en langdurige kijk in de keuken is een prachtig en zeer aantrekkelijk boek op marketingmanagementniveau geworden. Echt smullen.
Oordeel:
Praktisch: ***
Leesbaar: *****
Actueel: ****
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: **** Aanrader
Boerenwijsheden
Leiderschapsrecepten uit De Librije. Managementkookboek.
Tjeerd den Boer & Niels van Rees
Uitgever Komma
ISBN: 9789491525322/9789491525329
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!