Wie wil scoren met een influencercampage moet haast maken. December is namelijk bij uitstek de maand om samenwerking tussen merken en influencers op te zetten.Tijdens de feestdagen is de engagement 12% hoger dan in de rest van het jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Influencer-marketingplatform Join.
De verklaring is dat consumenten tijdens de feestdagen op zoek gaan naar inspiratie, content en bevestiging en die vinden ze bij influencers.
Engagementrate
Het maximale effect bereik je twee weken voor Kerst. Vorig jaar lag de gemiddelde engagementrate van gesponsorde content (het getal dat je krijg als je het aantal mensen dat op een post reageert, liket, deelt of klikt, deelt door het aantal mensen dat de post heeft gezien) toen op 3,4%. Drie weken eerder was dat 2,7% en een week voor Kerst 2,95%.
'Ook het verschil tussen eerste en tweede kerstdag laat een interessant cijfer zien', reageert Edwin Knip, co-founder van Join. 'In 2016 zien we op tweede kerstdag een stijging van liefst 60 procent ten opzichte van eerste kerstdag.'
#Hashtags
In december groeit de hoeveelheid influencercontent over Kerst, en daarmee ook het aantal hashtags. Join ruim 21 duizend hashtags mee die in december 2016 gebruikt werden. De week vóór kerst blijkt #kerst al trending topic onder influencers, gevolgd door #love, #happy en #weekend. Ook de hashtags #christmasmagic, #fijnekerst, #christmasvibes en #santahat deden het goed.
'Door bij de samenwerking met influencers af te spreken welke hashtags te gebruiken, vallen campagnes nog meer op tijdens de donkere dagen,' adviseert Paolo Martorino, co-founder van Join.
'Ga je aan de slag met influencers, stel jezelf dan van tevoren de vraag of je voor bereik of engagement gaat”, zegt Martorino. “Leg ook vast wie je wilt bereiken, met welke boodschap en op welk moment. Op basis daarvan zoek je naar relevante en authentieke influencers die de boodschap van jouw merk kunnen versterken.'
Entrepreneurs
Join Marketing is een AI-influencerplatform dat merken en influencers bij elkaar brengt door middel van kunstmatige intelligentie. Het platform is in 2017 opgericht door entrepreneurs Paolo Martorino en Edwin Knip en is ondertussen actief in diverse Europese landen, waaronder Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.