Eind januari nam Peter Mulder (CCO bij SBS Broadcasting) de rol van Arian Buurman over als voorzitter van SPOT. Meteen het sein om de naam te veranderen en de koers te verscherpen. Want SPOT behoeft een nieuwe naam nu het tv-landschap aan het veranderen is.
‘De lineaire kijktijd loopt terug, maar men kijkt tv en videocontent op andere platforms en dat groeit. Het afgelopen jaar is de kijktijd met 4,8 procent gedaald, vooral in de jongere doelgroepen. Het is overigens opmerkelijk dat er op primetime nog altijd 7 miljoen mensen tegelijk voor de buis zitten. Maar het is een feit dat het kijkgedrag verandert. Je moet zorgen dat je overal aanwezig bent met je content en dat je het vervolgens kunt meten.’
Het kijkonderzoek wordt uitgebreid met SKO Online. Maar dat is een enorm project waarbij SKO echt het wiel aan het uitvinden is, zegt Mulder. ‘Er moeten allerlei algoritmes komen tussen de cijfers die we al kennen en dat wat nu online gemeten wordt. Daar moeten we conclusies uit kunnen trekken in termen van bereik. In januari zijn we met de eerste cijfers naar buiten komen voor programma’s. In het tweede kwartaal volgen de online commercials, Je kan er een exacte deadline op zetten, maar je bent afhankelijk van techniek.
Van spotverkoop naar meer revenuelijnen
Als marketingorganisatie voor tv kan SPOT niet achterblijven in de ontwikkelingen. Mulder: ‘SPOT staat voor stichting ter promotie en optimalisatie van tv-reclame. Die naam was mooi toen men ermee begon en spotverkoop nog dominant was. Het is nu slechts één revenuelijn, want er zijn er zo veel bijgekomen, zoals branded content en digital. De naam dekte de lading dus niet meer.’
Kracht van het scherm
De nieuwe naam is Screenforce. Dat staat voor premium content en de kracht van het scherm. Daarbij gaat het uiteraard niet meer alleen om het grote scherm. ´We willen daarnaast de tone-of-voice van wat wij doen veranderen, want Screenforce moet ook gaan inspireren. In de gesprekken die ik voer vanuit mijn functie bij SBS merk ik dat de impact en magie van tv groot is. Ik vind dat we als Screenforce die impact wel wat stelliger naar voren mogen brengen. Alle bijeenkomsten die wij organiseren zijn vooral informatief, maar het mag wel wat overtuigender. Kijk naar de wijze waarin de broadcasters investeren in premium content en wat we er aan doen om dat naar de consument te brengen.
Daarnaast wil het nieuwe SPOT kijken hoe ze het premium content verhaal – ook in samenwerking met de producenten – beter over de bühne kunnen brengen. ‘Producenten spelen natuurlijk een grote rol die we te weinig hebben belicht tot nu toe. De kracht van het bereiken van de massa is significant, dat gaan we dus ook nadrukkelijker over de bühne brengen.’
Meer adverteerders
Volgens Mulder is 2015 ondanks een moeilijk eerste halfjaar een goed tv-reclamejaar geweest. Er is uiteindelijk een lichte groei van de tv-bestedingen ten opzichte van 2014. ‘Een aantal fast movers heeft minder geadverteerd, maar dat wordt goedgemaakt door retail, leasure en travel. Deze branches hebben juist meer gedaan. En het aantal adverteerders op tv is gegroeid met 7 procent naar zo’n 1100.’
De nieuwe naam Screenforce wordt in het tweede kwartaal ingevoerd.
Waarom SPOT Screenforce gaat heten
Voorzitter Peter Mulder van – nu nog – SPOT over de nieuwe naam en aangescherpte koers.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement