De stap geldt voor Vodafone wereldwijd.
In een statement meldt Vodafone dat de beslissing is genomen op basis van de technologische ontwikkelingen in media en advertising, waarbij vaak op basis van algoritmes en geautomatiseerd reclameruimte wordt ingekocht. Daardoor kunnen advertenties in een verkeerde omgeving terechtkomen. '"Hate speech" en nepnieuws ondermijnen het respect en vertrouwen. We kunnen niet toestaan dat ons merk wordt geassocieerd met dit soort beledigende en schadelijke inhoud', meldt het concern in een statement.
Vodafone maakt een whitelist van goedgekeurde websites. Vodafone roept daarbij de hulp in van Google, Facebook en de mediabureaus waar ze mee samenwerkt. Het is overigens niet duidelijk of de boycot van nepnieuws- en haatsites wereldwijd geldt.
Bredere schaal
Adverteerders roeren zich op bredere schaal als het gaat om sites met dubieuze content. Eerder dit jaar trok een aantal grote adverteerders in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten om deze reden hun advertentiebudgetten terug van Google en YouTube. Procter & Gamble stelde begin 2017 een lijst op waaraan digitale uitgevers en mediabureaus moeten voldoen, anders gaat de marketinggigant er niet voor betalen.
In Nederland wilden enkele adverteerders onlangs na een oproep van NRC-columniste Rosanna Hertzberger niet meer bij content van GeenStijl en Dumpert staan, omdat ze die vrouwonvriendelijk vinden.
Vodafone stopt met adverteren rond nepnieuws en radicale content
De telecomgigant komt met een whitelist aanpak.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement