Premium

VivaKi herziet ook in Nederland zijn programmatic tak

Door de explosieve groei van programmatic gaat Publicis Groupe in navolging van de Verenigde Staten de inkooporganisatie meer integreren binnen de bureaus, zegt Anke Kuik van VivaKi.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de Verenigde Staten heeft Publicis Groupe een grote herschikking gedaan van VivaKi AOD, verantwoordelijk voor het programmatic deel van de media-inkoop. 120 werknemers zijn ondergebracht bij Publicis-bureaus. VivaKi wil namelijk niet meer in silo’s werken, maar geïntegreerd. De betreffende techexperts binnen het VivaKi-netwerk gaan nu dichter op klanten werken.

Het is de bedoeling dat na Amerika de veranderingen wereldwijd worden doorgevoerd, ook in Nederland. Maar dat zal hier iets langzamer gaan, zegt Anke Kuik, general manager AOD Activation Center van VivaKi.

Integreren
De veranderingen zijn volgens haar een gevolg van de wereldwijde explosieve groei van programmatic. ‘In de toekomst zullen alle digitale media programmatic worden ingekocht en de tijd is nu gekomen om de specialistische teams nog beter te integreren binnen de mediabureaus. Door AOD dichter bij de bureaus te brengen kan programmatic gemakkelijker geïntegreerd worden binnen het strategische planningsproces, kunnen we onze programmatic capaciteiten sneller laten groeien en de expertise binnen de bredere organisatie integreren. De mediateams hebben op deze manier grotere capaciteit om digitale (programmatic) campagnes te managen en real time inzichten te gebruiken voor alle aspecten in de marketingstrategie.’

VivaKi blijft als label behouden, maar gaat zich veel meer bezighouden met innovatie in technologie en data. De focus ligt op training, onderzoek, ontwikkeling van tools, data management en analytics. Volgens Kuik zal de nieuwe structuur geen baanverlies betekenen.


Anke Kuik

Situatie Nederland
Wat betekent dit voor Nederland? Kuik: ‘Hier was VivaKi AOD door nauwe samenwerking al heel erg geïntegreerd binnen de mediabureaus Starcom en ZenithOptimedia. De programmatic experts zitten al rond de campagnetafel met consultants en strategen en zij gaan regelmatig mee naar klantenmeetings. De komende jaren wordt deze integratie alleen maar verder doorgevoerd en wordt programmatic nog meer de kern van elke mediastrategie.’

Het AOD activatiecentrum managet naast Nederland momenteel ook campagnes voor Italië, Spanje, België, Turkije, Rusland, Israël, Griekenland, Hongarije en Roemenië. ´Dit is twee jaar geleden zo opgezet om AOD en programmatic op een snelle en consistente wijze uit te rollen binnen Europa´, zegt Kuik. ´De grotere landen zijn nu schaalbaar genoeg om een eigen programmatic team binnen de bureaus op te zetten. Vooral voor de kleinere landen zal het activatiecentrum nog een belangrijke rol blijven spelen.´ 

Aansturing in Nederland
In navolging op het internationale model waarbij respectievelijk Starcom MediaVest Group Global ceo Laura Desmond en ZenithOptimedia Group Global ceo Steve King de VivaKi operatie om het jaar gaan aansturen, is ook in Nederland met Linda Boks (CEO ZenithOptimedia Nederland) en Cornelie Weller (General Manager Starcom Nederland) deze constructie geïntroduceerd. Boks neemt het eerste jaar voor haar rekening. Het Nederlandse VivaKi leadteam bestaat naast Boks, Weller en Kuik uit Tom Staphorsius (VivaKi Exchange).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie