1. Zijn jullie dit bureau gestart om een gat in de markt op te vullen?
‘Het gat is er nog niet echt, dat maken we zelf. De meeste namenbureaus zijn tamelijk traditioneel. Wij willen wat meer edgy te werk gaan, zoals de creatieve naamcreatiebureaus in de VS. Daarnaast integreren wij internal branding en design-thinking in naamcreatie en dat is vernieuwend. Wij denken dat door het bestaande aanbod mensen niet echt weten dat het ook anders kan. We brengen ze hopelijk op een idee.’
2. Jullie geven aan dat jullie een persoonlijke aanpak gaan hanteren, hier streeft elk bureau toch naar?
‘Tuurlijk. Wij zijn ook persoonlijk in de relatie, maar wij bedoelen dat we graag zo veel mogelijk mensen van het bedrijf of merk bij het proces betrekken. Niet alleen de baas maar ook de lichtmatroos. Alle medewerkers moeten de naam graag gaan gebruiken en er trots op zijn. Naamstrategie is merkstrategie is bedrijfsstrategie. In al die mensen zit je kapitaal, daarin zit de energie.’
3. Staat naamcreatie hoog genoeg op de agenda bij bedrijven?
‘Zeker niet. We hopen bedrijven te kunnen laten inzien hoe belangrijk een goede naam is voor je succes. Het ontwikkelen van een naam kan zelfs een katalysator zijn voor veranderingsprocessen. En nu je het zegt, naamcreatie staat misschien niet eens hoog genoeg op de agenda in het vakgebied zelf. Wij willen het naamvak echt als een vak opstoten, samen met de andere namenbureaus.’
4. Een 'luminary' is iemand die een groot aanzien in een specifiek vakgebied heeft verworven. Is de naam The Luminaries niet wat voorbarig?
‘Haha nee! Wij geven nu al licht. Maar om duidelijk te zijn: The Luminaries slaat met nadruk ook op de namen die we gaan ontwikkelen. Die doen het werk, dát moeten de inspirerende personages zijn. Gaandeweg verwerven zij aanzien, zodat onze opdrachtgevers er wel bij varen. En als wij dat op termijn met ons bureau ook zouden kunnen bereiken is dat natuurlijk fantastisch, maar dat is niet wat we ermee bedoelen.’
5. Hoe gaat de taakverdeling eruit zien?
‘Annedien Hoen heeft veel ervaring in merkstrategie en het bedenken van namen. De kracht van Iris van Sen ligt bij identiteitsvraagstukken en interne processen. Ze heeft als visueel strateeg oog voor hoe mensen binnen een organisatie hun doel willen bereiken. Ik zelf ben specialist in het namenvak en als journalist erg vertrouwd met de vijf W’s en de H: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Naamcreatie is in feite een journalistieke business. Het gaat erom welk verhaal je wilt vertellen en hoe je dat doet.’
Foto: Melinda-lou van der Linden/fotomel.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!