Dat stelt ABN Amro in haar vandaag gepubliceerde sectorupdate Media. Volgens de bank kunnen uitgevers in een digitale omgeving producten namelijk beter aanpassen aan consumentenvoorkeuren en nieuwe vormen van marketing. ABN Amro verwacht dat er mogelijkheden voor groei zijn bij de verkoop van digitale advertenties en abonnementen en de verkoop van artikelen. Deze maken nu nog beperkt deel uit van de totale omzet, maar volgens de bank zullen deze inkomsten sterk blijven toenemen.
De advertentiegelden daalden sinds 2008 met zo’n 12% per jaar voor printmedia. Een positieve keerzijde van het verlies van advertentiegeld is, volgens de bank, dat het aandeel ervan in de totale omzet sterk is gedaald. ‘Bij dagbladen is dit aandeel tussen 2000 en 2014 gedaald van 59% naar 29%. De afhankelijkheid van de advertentiemarkt is bij printmedia dus sterk afgenomen.’
Volgens de bank is er een race om de online mediaconsument gaande. En de marketeer volgt die consument in zijn gedragswijziging waarbij minder wordt gelezen en er een grotere voorkeur is voor audiovisuele content. ‘De groei van online marketing ten koste van print is simpelweg een correctie van de overwaardering van print ten opzichte van het aandeel ervan in de bestedingstijd van consumenten.’
Winstgevend
ABN Amro meldt verder dat het lang niet alleen maar ellende is in de verschillende mediabranches. Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom: 'De meeste traditionele media zijn nog steeds winstgevend. ‘Voor televisie begint in 2014 een nieuwe groeifase. Voor printmedia is de huidige overgangsfase naar een nieuw digitaal medialandschap niet eeuwigdurend. De hardware-infrastructuur voor een digitale revolutie raakt namelijk steeds completer: steeds meer consumenten beschikken over tablets, phablets en smartphones, naast hun laptops en desktops. In deze digitale omgeving zijn in de toekomst wel degelijk groeimogelijkheden en kostenbesparingen mogelijk.’
ABN Amro verwacht pas over vijf jaar een nieuw evenwicht. Op korte termijn zullen traditionele printmedia eerst nog ‘door een flessenhals’ moeten bewegen.
Het hele rapport is hier te vinden.
‘Uitgever moet nieuwe digitale advertentievormen bedenken’
Dagblad- en tijdschriftuitgevers moeten het digitale platform omarmen en nieuwe digitale vormen van adverteren ontwikkelen om de al jarenlange omzetdaling te doorbreken.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement