Door Taco Rijssemus
Tot een paar jaar geleden was het nog relatief simpel. Je ontwikkelde een format voor televisie en vervolgens werden de mogelijkheden van digitale toepassingen onderzocht door experts in nieuwe media. Het waren bij de KRO en NCRV destijds twee verschillende afdelingen die een geheel eigen taal spraken. Terwijl het bij de ene afdeling ging over televisieformats, presentatoren, shots, spanningsboog, montage, et cetera, sprak de andere afdeling van bugs, agile and scrum en hits.
In het huidige medialandschap worden formatontwikkeling en digitale innovatie steeds meer geïntegreerd. En worden tv en online mensen gedwongen elkaars taal leren. Vanzelf gaat dat niet, omdat conceptontwikkeling voor online nou eenmaal heel anders loopt dan bij televisie. Soms leidt dat tot hilarische situaties. Tv-mensen die het over nerds hebben en uitroepen: ‘Waar heb je het toch over!? Praat toch eens Nederlands man!’. Anderzijds worden de tv-mensen door de onlinegeneratie een beetje meewarig als een uitstervend ras beschouwd. Ondanks de verschillende talen, slagen we er bij de KRO-NCRV steeds beter in om van elkaar te leren.
De Monitor
Een mooi voorbeeld van een geslaagde samenwerking is De Monitor. Dit initiatief is gestart als een online platform. De centrale gedachte is om het journalistieke researchtraject geheel tegen de traditie in (journalisten houden hun aantekeningenboekjes altijd angstvallig geheim) te openbaren.
Het leidt tot een ongekende betrokkenheid van het publiek, waardoor De Monitor ook bijzonder succesvol blijkt als crowdsourcing instrument. Met een kleine redactie slagen journalisten er in de ene scoop na de andere te produceren en heeft het inmiddels verschillende prijzen in de wacht gesleept. Het televisieprogramma met Teun van der Keuken is dus (slechts) een afgeleide van een internet initiatief.
Talent
De cross-over van online naar televisie komt ook sterk naar voren in talent. Ook bij zenders en productiebedrijven wordt er actief op het net gespeurd naar talent. Meestal loopt dat via YouTube. Zo komt het succes van het programma Streetlab op NPO3 niet uit de lucht vallen. Deze jongens werken al jaren aan filmpjes voor YouTube.
Oude formatontwikkelaars
Uiteindelijk zullen we ook meer content ontwikkelen die we alleen online verspreiden waar de jonge doelgroep zich bevindt die we als publieke omroep ook graag willen bereiken. Daarom moeten de oude formatontwikkelaars nog beter hun best doen om zich die nieuwe taal eigen te maken. Het zal niet lang duren tot we van twee afdelingen naar een afdeling innovatie gaan.
Taco Rijssemus is mediadirecteur van de KRO-NCRV
Zie ook: Steeds meer spelers in markt branded content tv/video
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!