Tuncay Ozguner van puC over het einde

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het mag nu genoegzaam bekend zijn: de puC is niet meer. We hebben er over geschreven en ook gemeld.
Vandaag hebben we ook
wat Tuncay Ozguner als verantwoordelijke manager indertijd bij de introductie meldde.

Ik stuurde hem ook een mailtje met vier aanvullende vragen. Hij antwoordde aan het eind van de middag.

1. Wat is er misgegaan met de puc?

Ozguner: ‘puC kende een vliegende start na de introductie in oktober 2007. De eerste versie had te kampen met kinderziektes, zoals de temperatuur van het eerste kopje. Daarop is een verbeterde versie op de markt gebracht, maar we hebben te lijden gehad onder het oude imago.
‘puC was het eerste koffiepadapparaat dat de concurrentie durfde aan te gaan met de gevestigde andere merken, maar inmiddels is de markt behoorlijk verzadigd.’

2. Welke lessen heeft de Ahold Coffee Company er uit getrokken?

‘Wij hebben ervan geleerd dat er veel aandacht is voor een opzienbarende introductie als die van puC. Als dan, ondanks alle voorbereidingen op de introductie, blijkt dat het product niet geheel voldoet aan de hoge eisen die de Nederlandse consument stelt, is het erg moeilijk om een daardoor ontstaan negatief imago positief om te buigen, ondanks dat de initiele kwaliteitsproblemen opgelost waren.’

3. Is het voor een retailer toch te moeilijk om zo'n complex product in de markt te zetten?

‘Wellicht. Alhoewel Philips vrij recent een omvangrijke landelijke recall op bepaalde types Senseo heeft gedaan.
‘Innovatieve producten brengen ook een bepaalde risico met zich mee en daar hebben we hier ook mee te maken gehad. Doordat we in de beginfase van het project zitten in combinatie met de verhevigde concurrentie in de afgelopen jaren (denk aan Dolce Gusto, Senseo Latte, Nespresso) was het economisch niet verantwoord om de verkoop van de apparaten door te zetten.’

4. Mijn eigen observatie is dat de puC er nooit echt in geslaagd is om urgentie te krijgen bij de consument. Na het begin was het redelijk onzichtbaar. De vervolgstappen bleven uit. Wilde de consument er toch niet aan?

‘Niet mee eens. In het laatste kwartaal van 2007 had puC 40 procent marktaandeel. Door de kwaliteitsproblemen hebben we de communicatie op een lager pitje gezet. Echter de winkelakties bij AH, C1000, Blokker en Marskramer gingen gewoon door. De consument is inmiddels in steeds grotere getallen in-home single servings met melkverrijkers aan het consumeren. Wij geloven ook dat deze trend zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen. puC was het eerste merk die dit concept aan de Nederlandse consument bood.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie