Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vraag wat kunnen we met weblogs en internetfora duikt in mijn adviespraktijk steeds vaker op. Wie nu de weblog explosie niet serieus neemt, reageert hetzelfde als bedrijven die halverwege de jaren negentig internet een overschat medium vonden. Helaas bots ik ook tegen de schaduwkant op. Een enkele marketingafdeling ziet zijn kans schoon. Wat wil je nog meer: een medium met een groot bereik waar een bedrijf zelf zijn boodschap onversneden in ronkende volzinnen kan posten. Veel fijner dan andere media waar vervelende journalisten tussen de bedrijfsboodschap en de consument inzitten. Huur een paar studenten in die links en rechts posten dat product x echt erg goed is en de verkoopcijfers schieten omhoog. Het is verleidelijk om zelf aan de knoppen van de media te zitten.

In vaktermen heet dit vals posten ‘trollen’: posten onder verschillende namen met de bedoeling een discussie een bepaalde kant op te sturen. Het lijkt onschuldig, maar een ontdekte trol krijgt alle drek over zich heen die op internet denkbaar is. De beheerder van het forum legt de trol direct een IP-ban op, maar – erger nog – de bedonderde internetcommunity kan het product wel eens een ban opleggen.

Niet doen dus! Niet via een snel aangevraagd fake hotmail-account anoniem het bedrijfsstandpunt gaan uitdragen. Hoe groot de aandrang ook is. Bloggers en posters hebben er een neus voor en het ballonnetje wordt doorgeprikt. Het risico is net zo groot als liegen in een persbericht of interview met een landelijk medium.

Kortom: wees geen trol.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie