Premium

Telegraaf steeg in 2015 fors in digitale oplage, Volkskrant ook in print

Dat blijkt uit de cijfers van NOM over 2015, die vanochtend bekend zijn gemaakt

In 2015 was er hetzelfde beeld als de jaren ervoor: de printoplages van dagbladen namen af en de digitale oplage is in een aantal gevallen hard aan het groeien. Zo zag De Telegraaf zijn oplage fors stijgen en ook NRC Handelsblad en de Volkskrant weten digitaal een steeds hogere oplage te behalen.
Hoewel bereik belangrijker geworden is dan de oplages, geven ze wel een indicatie hoe de dagbladenmarkt er voor staat.

Print
De Volkskrant, Trouw en het Nederlands Dagblad wisten in 2015 hun totaal betaalde gerichte printoplage te laten groeien. De Volkskrant ging van 220,091 exemplaren in 2014 naar 223.778 stuks in 2015. Daarmee doet de Volkskrant het zowel in print als digitaal uitstekend. Trouw steeg in oplage van 88.094 naar 89.957. Nederlands Dagblad had een kleine verhoging van 21.545 naar 22.675 stuks.

De grootste krant De Telegraaf blijft in print behoorlijk dalen: van 457.217 naar 416.318.  AD daalde van 347.419 naar 337.319. De NRC Media kranten NRC Handelsblad en nrc.next zagen de printoplage afnemen. NRC Handelsblad van 156.886 naar 143.027 en nrc.next van 34.510 naar 28.098.
Het Parool 50.082 naar 46.822. Het Financieele Dagblad noteerde een lichte daling van 46.784 naar 46.741. Reformatorisch Dagblad 44.441 naar43.528

Metro           
Metro had een totaal verspreide oplage van 432.510 in 2015. Dat was fors hoger dan in 2014 (389.535). Door het verdwijnen van zusterblad Spits eind 2014 heeft TMG de oplage van Metro verhoogd.

Digitaal
Digitaal - replica, totaal betaalde gerichte oplage - was er forse groei voor De Telegraaf, de Volkskrant en NRC Handelsblad. De Telegraaf steeg zelfs in digitale oplage met 38,8 procent.

De Telegraaf 99.852 naar 138.549
de Volkskrant van 56.397 naar 74.366          
NRC Handelsblad 30.690 naar 43.708          
AD 26.918 naar 33.039          
FD 14.566 naar 17.821          
Trouw 11.694 naar 17.749    
nrc.next 14.619 naar 13.952  
Het Parool 4.958 naar 9.181  
Nederlands Dagblad 3.286 naar 4.719          
Reformatorisch Dagblad 4.951 naar 4.619    

Bereik
TMG claimt dat De Telegraaf en Metro de nummers 1 en 2 op het gebied van merkbereik van alle dagbladen in Nederland. ‘Deze merken van Telegraaf Media Groep (TMG) realiseerden over heel 2015 een totaal merkbereik van 7.074.000 en 6.259.000 personen. Het merk De Telegraaf is niet alleen veruit koploper in totaal bereik maar ook in printbereik (5.216.000 personen) en in digitaal bereik (4.080.000 personen).’
Uit de NOM-bereikscijfers blijkt dat voor het eerst in de historie AD even groot is als De Telegraaf in printbereik.






premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie