Voor Linda Haring (39), marketing research consultant bij Vostradamus, zijn verandering en dynamiek belangrijke thema's in haar werk.
'Tijdens mijn kennismaking met de mediawereld, door mijn vakantiewerk en stage bij Initiative, was het eerste wat me opviel dat geen enkele dag hetzelfde was. Dat sprak mij meteen aan, ik dacht gelijk: hé dit is leuk. Het werken met veel mediumtypen, jonge mensen, de open bedrijfscultuur en de parallellen die ik ontdekte tussen marketing en media, diversiteit. Echt een wereld die bij mij past.
Digitale ontwikkelingen
'De komst van online zorgde voor een verandering in de markt. Digitale ontwikkelingen gaan snel. Ik heb in de praktijk meegemaakt welke invloed die digitale ontwikkelingen hadden. Waar de introductie van een nieuwe radiozender in het medialandschap pas na meer dan een jaar voor verschuivingen binnen de markt zorgde, gaan de ontwikkelingen digitaal stukken sneller.
'Sinds bedrijven als Facebook en Whatsapp aan de horizon verschenen moet je opeens je blik verleggen en soms zelfs per dag bepalen hoe de markt er voor staat en hoe je daar het beste op reageert.
Carrièreladder
'Mezelf professioneel ontwikkelen is een drijfveer in mijn werk. Ik wil zo goed mogelijk worden in wat ik doe en ben ook tijdens mijn loopbaan steeds weer een stap verder gegaan. Begonnen bij het begin, als planner. En zo met de jaren steeds een schepje erbovenop, een heel logische en gestage carrièreladder opgeklommen. Ik ben heel blij dat ik me zo gelijkmatig heb ontwikkeld. Daardoor sta ik heel stevig met mijn voeten in de klei, ik weet waar ik vandaan kom en begrijp de brede basis van het vak. Ik heb kennis van elke stap in een proces en ik heb met veel aspecten die een rol spelen in de media- en marketingwereld kennisgemaakt.
'Door van je werk te houden en elke keer weer positief en energiek aan je dag te beginnen geef je niet alleen meerwaarde aan je eigen ontwikkeling, maar draag je ook bij aan de waarde van je bedrijf en de waardering van je klanten. Dat is mijn vaste overtuiging. Ik heb klantvriendelijkheid en servicegerichtheid hoog in het vaandel.
Van inkoop naar marktonderzoek
'Na jarenlang aan de inkoopkant te hebben gewerkt, raakte ik meer en meer getriggerd door de rol en de wens van de klant. Op de problematiek van een adverteerder heb je als aan de backoffice-kant werkt niet zo veel zicht. Mij leek het interessant om de klant nog meer centraal te stellen in mijn werk en door middel van onderzoek een onderbouwing te kunnen formuleren voor een klant waarom een bepaalde strategie wel of niet werkt en hoe je een gewenst effect behaalt.
'Ik switchte naar de wereld van marktonderzoek. Een prachtige kans om dingen uit te zoeken, dieper te graven, datastromen aan elkaar te koppelen en nog steeds aan effectmeting te doen maar dan met een extra dimensie: onderzoek. Na bijna twee jaar in dit nieuwe vakgebied ben ik nog elke dag aan het leren en word ik telkens uitgedaagd om me te blijven ontwikkelen. De innovatiedrang en ontwikkelingen bij Vostradamus inspireren mij enorm en dat maakt dat ik met heel veel plezier werk.’
Dit artikel staat in Adformatie #14/15.