Met deze beperking van de hoeveelheid reclameboodschappen voegt Nederland zich bij een meerderheid van EU landen die reeds een geheel of gedeeltelijk reclameverbod heeft.
‘Wetenschap toont aan dat alcoholreclame de alcoholconsumptie beïnvloedt, meldt Stap. De stichting vindt dat te veel jongeren dagelijks met alcoholreclame worden geconfronteerd. ‘Beperking van alcoholreclame is een historische maatregel. Tot nu toe zijn er alleen niet wettelijke regels (zelfregulering) die iets zeggen over de inhoud van alcoholreclame. Dat systeem niet effectief’, meent de stichting. ‘Onderzoek toont aan dat alcoholreclame leidt tot positieve verwachtingen van de effecten van alcohol. Ook blijkt de intentie om te gaan drinken sterker te worden en neemt de alcoholconsumptie toe.’
Stiva (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) zei eerder al het voorstel in het regeerakkoord af te wijzen, omdat het vooral een symbolische maatregel is. Stiva zegt dat een relatie tussen reclame en het drinkgedrag van jongeren in Nederland nooit echt is vastgesteld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!