Premium

Sla als merk de juiste toon aan op Twitter

Isobar publiceert in samenwerking met Twitter de resultaten van hun onderzoek 'Unconscious Cues: an experiment into the unconscious drivers of brand perception on Twitter'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 werkte samen met aan een onderzoek naar de onbewuste drijfveren van consumenten op . Het onderzoek brengt in kaart hoe een merk zich op Twitter moet gedragen om commercieel bewustzijn te creëren.

Het terugverdienen van een investering is één van de belangrijkste pijlers voor een digitale marketeer. Alleen laten investeringen en opbrengsten in digitale marketing zich lastig meten.

Jaag op likes óf sales, niet allebei

Een veel gemaakte fout is dat marketeers zich niet realiseren hoe ze het één of het ander moeten laten stijgen. Wanneer een bedrijf investeert in een sterke merkboodschap, wordt er gebouwd aan een lange termijn relatie wat goed is voor de &;likeability&; van het merk. Wanneer er wordt gekozen voor een commerciële product presentatie, wordt er meer &;direct response&; campagne gevoerd. Er moet echter gekozen worden om het meeste rendement uit een strategie te halen. 

Stem je strategie af op je consument

Twitteraars in de leeftijdsgroep 25 en 34 jaar zijn het lastigst te overtuigen, maar wel het snelst geneigd om voor een merk te kiezen waarmee ze een goede verstandhouding hebben op Twitter. Oudere leeftijdsgroepen laten zich via Twitter vooral beïnvloeden in de waardering voor een merk. Dit verschil wordt verklaard door het vertrouwen dat iemand heeft in eigen vaardigheden op digitale media. Doordat jongere leeftijdsgroepen over het algemeen beter overweg kunnen met digitale media, worden ze kritischer, maar laten ze zich ook meer leiden door digitale media bij de aankoop van een bepaald product.

&;Weet de juiste snaar te raken&;

Het onderzoek maakt een onderscheid tussen de drie belangrijkste drijfveren van &;commercial awareness&;: vertrouwen, bereidheid tot aanschaf en aanbeveling. Naast &;promoted tweets&; bepaald de juist toon het succes van een merk op Twitter. Uit ervaring weten we dat bijvoorbeeld humor, erg effectief kan zijn op Twitter. Alleen reageren consumenten verschillend op een humoristische, serieuze of verantwoordelijke toon.

Een merk dat wil bouwen aan het vertrouwen is beter gebaat bij een serieuze toon. De toon van de tweets en de biografie op Twitter heeft een sterk effect op de ervaring die een klant met een merk heeft, omdat dit voor de consument een goede indicatie is van de verstandhouding met een bepaald merk. Bij de lancering van een reclamecampagne blijkt een humoristische toon beter voor de &;likeability&;, maar wil een merk Twitter commercieël in zetten is deze meer gebaat bij een serieuze toon. Een verantwoordde toon heeft in beide gevallen het minste effect.

Wie het gehele onderzoeksrapport wil lezen klikt .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie