De twee bedrijven noemen het retailtainment. Vijftien vestigingen van V&D en alle mediatitels van Sanoma en SBS doen mee. Sanoma en V&D maakten zojuist de samenwerking bekend in Amstelveen. Onderdeel is de site blijmet.vd.nl, die al eerder werd gelanceerd om klanten te betrekken bij de totstandkoming van een nieuw winkelconcept.
De samenwerking kan V&D mogelijk een duwtje in de rug geven. De winkelketen kon eerder dit jaar maar net een faillissement afwenden en zit nog midden in een periode van onzekerheid over de toekomst. V&D spreekt met deze samenwerking van 'een belangrijke stap in de nieuwe strategie'.
Wisselende events
‘Retailtainment speelt in op het verandert consumentengedrag, waarbij consumenten op de winkelvloer verrast en geraakt willen worden’, zegt marketing director V&D Adriana Hoppenbrouwer-Pereira. De wisselende events op de winkelvloer zijn gekoppeld aan een titel uit het Sanoma-portfolio, zowel on- als offline. ‘Samen geven we een nieuwe invulling aan media en bieden we een geïntegreerde on- en offlinepropositie die er tot op heden niet was, en waar onze klanten duidelijk om vragen.’
In de vijftien deelnemende warenhuizen komen volgens Hoppenbrouwer meer dan een half miljoen bezoekers per week, vooral vrouwen in de leeftijd van 30+. ‘Dat is een interessante doelgroep voor Sanoma. Consumenten kunnen niet alleen over nieuwe producten en ideeën lezen, maar ze ook zien, aanraken, geïnspireerd raken door de evenementen die op de winkelvloer plaats vinden. Daarna kunnen zij de producten direct aanschaffen, in de winkel.’
Louise van Nispen, Domain Director Women van Sanoma: ‘Met deze samenwerking staan we in direct contact met de consument en onze lezers. We zien talloze mogelijkheden: denk aan een Margriet Fit Challenge waarbij lezers van Margriet worden opgeroepen om in V&D deel te nemen aan een yogaworkshop, in combinatie met een sportmerk. Aan de workshop is een kortingsactie voor een sportabonnement gekoppeld, en een winactie voor alle deelnemers. Of een van-Moe-naar-Mooi-metamorfose vanuit Ouders van Nu die jonge moeders weer stralend de winkel doet verlaten. Uiteraard in samenwerking met een cosmeticapartij.’
Op 29 april is het eerste winkelevent. Daarna zijn er het hele jaar door diverse events op de winkelvloer die ongeveer een week duren. De events worden redactioneel aangejaagd, bijvoorbeeld via sociale media.