Samsung sterker merk dan Apple

Samsung doet het als merk beter in Nederland dan Apple, zo blijkt uit het jaarlijkse merkenonderzoek BrandAsset Valuator.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de lijst van de sterkste merken van Nederland staat Apple dit jaar op een 25ste plaats, terwijl Samsung op de achtste plaats staat.
De gemiddelde Nederlander vindt het merk Samsung steeds leuker en het geld meer dan waard, concludeert BrandAsset Valuator: ‘Apple lijkt te worstelen met een hoge mate van arrogantie die aan het merk wordt toegekend en de hoge verwachtingen die het merk voor zichzelf heeft gecreëerd.’

Vooral bij een jongere doelgroep daalt de waardering voor het merk Apple. Of beter gezegd: die waardering wordt overgenomen door de Koreaanse technologiegigant. Voor hen laat Samsung zien dat het mogelijk is om kwalitatief gelijkwaardige producten te maken, voor minder geld én met de bereidwilligheid om die producten door te ontwikkelen.

Google is voor het zesde jaar op rij het sterkste merk van Nederland. Action is één van de sterkst groeiende merken van dit moment. Het merk stijgt van plaats 174 naar 53, boven gevestigde retailers als Lidl, Blokker en V&D.

Uit het merkenonderzoek: ‘Wat je belooft moet je waarmaken of beter nog: overtreffen. Alleen dan krijg je de gewenste waardering. De consument verwacht van een merk nog meer dan vorig jaar een hoge prestatie, “value-for-money”. Anno 2013 heeft de consument veel merken om uit te kiezen. Een merk dat zijn beloftes niet nakomt wordt snel ingeruild voor een alternatief.’

(pdf) BrandAsset Valuator (BAV) evalueert meer dan 40.000 merken. In Nederland wordt jaarlijks een studie naar ca. 1000 merken gedaan.

Het onderzoek is ontwikkeld door Y&R en wordt in Nederland uitgevoerd door BrandAsset Consult, onderdeel van Y&R Group.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie