Albert Heijn kwam recentelijk met een nieuwe campagne, gebaseerd op een intern manifest in de vorm van een film, die de beweging in gang moet zetten dat iedereen (klant, toeleverancier en medewerker) weer van ‘zijn Appie’ gaat houden. Onze stelling:
Albert Heijn heeft met deze positionering de juiste route gevonden naar de klant. Eens of oneens?
Ronald Voorn RM, partner Science for Business Groep
Eens
Vertederend mutsig. En dus midden in ‘t hart van dit land. Is AH hiermee onderscheidend genoeg ten opzichte van de concurrentie? Interessante vraag, maar er is genoeg onderzoek dat laat zien dat het belangrijker is dat het je als merk lukt om de belangrijkste associaties waarop consumenten handelen, aan jouw merk te laten toeschrijven. En dat doe je niet alleen met commercials of wat dies meer zij, maar vooral door je eigen personeel, assortiment en de uitstraling van je winkels. En daar worden op dit moment echte stappen in gemaakt.
Laurens Hoekstra, cco NykampNyboer
Eens
Albert Heijn kiest voor een manifest welke leidraad is voor alles wat het merk doet, intern en extern. Dus niet alleen naar de klant. Hiermee overstijgt het een campagne en wordt het een handelsperpectief voor alles wat Albert Heijn doet. Ze maken een mooie vertaling naar de persoonlijke ervaring van de verschillende stakeholders. In de campagne laten ze mooi zien welke emotionele waarde Albert Heijn heeft voor haar klanten, medewerkers en leveranciers. Misschien wel iets te mooi. Het bewijs van deze grote belofte zullen ze wel iedere dag waar moet maken. Als dat lukt, dan gaat Appie het merk echt versterken.
Onno Maathuis, merkspecialist bij De Positioneerders
Eens
Dat AH marktleider is, laten ze overtuigend zien. Op alle vlakken innovatief. En die innovatieve concepten naar de massa brengen. Ook is AH ‘op trend’ waar het gaat om het laten zien van het vakmanschap, ‘echte verhalen’ van consumenten en de passie van leveranciers. Misschien niet het meest onderscheidende aspect, maar wel ondersteunend aan de boodschap van leiderschap. Ik mis nog wel de blik op de buitenwereld, zoals consumententrends, maatschappelijke transparantie en eerlijk zaken doen. ‘Everybody appie’ is positief en verbindend. Maar niet per se de uitspraak van een marktleider en innovator.
Julian Stevense, directeur Inzicht Communicatie
Deels eens
AH probeert dichter bij de mensen te komen staan. De supermarkt voor rijk en arm, voor iedereen. Ook nodig omdat AH als de exclusieve supermarkt wordt gezien in VVD-blauw. De Jumbo’s van deze wereld bieden ongeveer dezelfde kwaliteit, maar hebben de perceptie goedkoper en volkser te zijn. Ik begrijp de keuze. Maar of dit de route is? Wat is de toegevoegde waarde van AH? Wil de doelgroep uitleg of meer bewijsvoering dat AH er echt voor het volk is? Geen dure, grote films maar juist dichtbij. Kortom, een goede gedachte maar nog een flinke uitdaging richting consument.
Ilan Roos, directeur Idephix Merkingenieurs
Deels eens
Er spreekt een soort familiegevoel uit. We kennen onze producenten, onze klanten. We halen het van dichtbij. Ze zetten zich hiermee slim af tegen een goedkopere supermarkt als Lidl. Tegelijkertijd is het idee vergelijkbaar met de propositie van Marqt. Maar de consument kiest primair op de vraag of de supermarkt zélf dichtbij is, of de prijzen bij het budget passen. Ik vind het een beetje braaf overkomen. Een duidelijke richting kan ik nog niet bespeuren. Wat ik vooral belangrijk vind is dat Albert Heijn weer meer moet gaan opvallen. Met onderscheidende producten, bijzondere communicatie.