Ricoh neemt opnieuw de communicatie van bedrijven onder de loep
Dit keer keek het bedrijf samen met onderzoeksbureau Coleman Parkes naar de communicatie van organisaties uit zeven branches en hoe Europese consumenten uit 22 landen die ervaren.
De meerderheid van de respondenten (76 procent) vindt communicatie die ze van retailers ontvangt irrelevant.
75 procent vindt hetzelfde van de content van scholen, hogescholen en universiteiten.
Financiële dienstverleners en organisaties in de publieke sector komen volgens het onderzoek het beste uit de bus: respectievelijk 39 procent en 42 procent van de respondenten zegt dat communicatie uit deze branches over het algemeen relevant is voor hen.
Dit betekent tegelijk dat de meerderheid van de consumenten vindt dat organisaties in iedere sector vooral irrelevant communiceren.
Sectoren gerangschikt op irrelevantie van boodschappen
1 Retail
2 Onderwijs
3 Telecom
4 Gezondheidszorg
5 Energie
6 Financiële dienstverlening
7 Publieke sector
Consumenten vragen zich af hoe bedrijven met hun persoonlijke gegevens omgaan als ze al die junkmail en spam zien.
Zeker de retail wordt niet vertrouwd als het gaat om de verwerking van consumentengegevens. 74 procent zegt deze branche niet te vertrouwen.
Strikte regelgeving
De sectoren die als het meest betrouwbaar worden gezien, zijn de publieke sector, de financiële dienstverlening en de gezondheidszorg. Ongeveer de helft van de consumenten vertrouwt deze sectoren (respectievelijk 50 procent, 49 procent en 48 procent) in het correct behandelen van persoonlijke data. Dit zijn ook de branches met de meest strikte regelgeving op dit gebied.
Flinke impact
Het spammen/de perceptie van spam heeft een flinke impact op de resultaten van organisaties, meent Ricoh. Want 18 procent zegt als gevolg van spam elders klant te zijn geworden. 63 procent geeft aan dat ze minder geld uitgeven bij organisaties waaraan ze zich storen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!