Premium

Regisseur Jan Boon wil de emotionele impact optimaal maken

Wefilm versterkt haar team met de komst van de Belgische regisseur Jan Boon.

Jan Boon maakte eerder commercials voor onder andere Carlsberg, Smirnoff en Renault. Zijn eerste Wefilm-productie was een mockumentary voor Samsung en Cheel over ’s werelds slechtste Instagram account. Boon maakte naam met de eerste commercial ooit voor het tijdschrift Flair. Dit werk werd opgepikt door filmfestivals wereldwijd en won bij de Young Directors Award in Cannes. De regisseur uit Brussel is afgestudeerd als filmmaker en scenarist. 

The worst Instagram account. Ever. (tekst gaat verder onder het filmpje)

Waarom wilde jij je graag aansluiten bij Wefilm?

&;Ik ben heel blij Wefilm te hebben gevonden. We hebben voor een groot stuk dezelfde visie, en dat is best zeldzaam. Er is een vorm van oprechtheid en echtheid in het werk van Wefilm die ik in mijn eigen werk ook probeer na te streven. We hebben zo samen de ambitie om nooit tweemaal dezelfde film te maken. Elk concept waar we op werken proberen we steeds een stap verder te gaan of een nieuwe richting in te slaan. Wefilm is voor mij de ideale sparring partner hiervoor. Bovendien biedt Wefilm een unieke combinatie van regisseurs en producers die onderling samenwerken om elk project op het vlak van creativiteit een extra boost te geven.&;

Je bent een heel breed georiënteerde filmer, screenwriter en fotograaf. Waarin wortelt jouw brede interesse?

&;Eigenlijk is mijn brede interesse simpel te verklaren. In weze ben ik niet meer dan iemand die graag verhalen vertelt. Een verhaal kan een film zijn, of een foto, een muziekstuk… Ik structureer graag elementen van een vertelling om de emotionele impact optimaal te maken. Dat vind ik gewoon leuk. Deze passie vertolkt zich in narratieve elementen, maar ook in composities, geluid en alle facetten van film.&;

Online documentaire Carlsberg - Borderfootball (tekst gaat verder onder het filmpje)

Leg uit wat volgens jou de kracht van storytelling is.

&;We kennen allemaal het gevoel dat we naar een film kijken en dat we totaal onverschillig blijven ten opzichte van een dramatische scene op het zilveren scherm. Een slechte film. Een scene werkt pas indien je meeleeft met het personage, en dat je voelt wat je personage voelt. Of het nu om fictie of non-fictie draait: deze emotionele brug tussen scherm en publiek is het moeilijkste wat er is aan film. Voor mij is elk goed verhaal geënt in iets echt, of iets oprecht. Het beginpunt van de beleving van je personages is het feit dat je je kan vereenzelvigen. Dan pas voel je wat je personage doorleeft en ben je een slachtoffer voor de vertelling. Ik vind reclame een fantastisch medium omdat we in een heel kort format de meest sterke beleving proberen op te wekken.&;

Waar word je door geïnspireerd in je werk?

&;Dat is een moeilijke vraag... Ik denk dat de beste omschrijving is dat ik op het gebied van inspiratie een hyperkineet ben. Een lekkende spons. Elk moment van de dag is er wel iets dat mij inspireert. Of juist niet inspireert. Eigenlijk heb ik een passie voor slechte films. Ik vind het leuk om te analyseren waarom een bepaald iets mij onverschillig laat. Ik kan je een hele lijst films aanraden die je niet moet zien.&;

Wat wil je het liefst bereiken met je werk?

&;Ik geloof in een positieve vorm van reclamevoering die films maakt die mensen willen zien. Ik wil mensen een positieve ervaring geven. Algemeen vind ik dat we de impact van reclame en online films op het zelfbeeld van mensen niet mogen onderschatten. Er bestaat een vorm van reclame die zijn kijker zeer zelfbewust maakt van zijn tekortkomingen. Roos in je haar, cellulitis is slecht, enz … . Ik wil films maken die een positief effect hebben op mensen. Feel good en human interest. Hierdoor heb ik dan ook een passie ontwikkeld voor online films omdat deze een iets langer format hebben en zo net iets meer invloed kunnen hebben op positieve waarden.&;

commercial voro JOE fm - Christmas Lights (tekst gaat verder onder het filmpje)

Wat doet het winnen van de tweede plaats bij de Young Director’s Award in Cannes aan het begin van je loopbaan met je?

&;Het leukste aan Cannes is dat je veel leuk werk te zien krijgt, en dat geeft je meer zin om verder te gaan in je eigen werk. Toen ik zo’n 9 jaar geleden wou beginnen werken in reclame kreeg ik van een producent 240 meter 16mm film om iets mee te proberen. Zonder reel ben je nergens, dus moet je maar zelf iets beginnen. Zo ben ik er met DOP Anton Mertens op uit getrokken en teruggekomen met een reclame filmpje. Ik had gekozen om een heel simpel grappig idee zeer esthetisch te verfilmen. En het bleek te werken. Het filmpje is tot bij een klant geraakt en na afwerking verkocht. Zo is het zijn eigen leven beginnen leiden. Het filmpje heeft mij gebracht tot op de Young Director’s Award. Ik moet zeggen dat ik op dat moment nog heel groen was achter m’n oren, en dat ik de impact daarvan niet kon inschatten. Ik was vooral onder de indruk van de ‘concurrentie’. Ik ben overigens nog altijd blij met dat filmpje. Het staat nog steeds op m’n site.&;

Flair - Diet Codicil (tekst gaat verder onder het filmpje)

Vind je wel eens iets moeilijk in je werk? Wat?

&;Ik probeer altijd iets nieuws te brengen. Dit brengt inherent altijd moeilijkheden met zich mee. Dit bedoel ik dan niet noodzakelijk op creatief of productioneel vlak. Een creatief concept betekent dat iets nieuws is. En dat brengt met zich mee dat je je samen met klant en agency op nieuw grondgebied bevind. Iets wat je niet kan testen. Dat vergt veel moed van alle betrokken partijen. Het vertrouwen winnen om 100% voor een nieuw idee te gaan is het moeilijkste wat er is aan mijn werk. Maar ervaring leert dat die klanten die moed en vertrouwen geven, die klanten zijn die het meeste bereiken.&;

is meer te zien van Boons werk.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie