'Reclame met stuntende heftrucks zorgt voor ongelukken'

Tv-reclames met rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende BN'ers moeten zo snel mogelijk van de buis. Dat vindt verladersorganisatie EVO.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De reclames hebben een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen.

De afgelopen maanden zagen televisiekijkers diverse reclames waarin heftruckchauffeurs flink wat overtredingen begingen. EVO nodigt de reclamemakers daarom uit voor een heftruckcursus.

In de , van de BankGiro Loterij, rijdt een heftruck met grote kluizen door een magazijn. Presentator Marc Klein Essink lift mee. EVO, marktleider op het gebied van veiligheidsopleidingen in en rondom het magazijn, constateert veel overtredingen. Zo rijdt de chauffeur in de reclame te hard en belemmert de grote kluis het zicht van de chauffeur, die bovendien geen veiligheidsschoenen draagt. Ook mag Klein Essink niet meerijden, laat staan van de heftruck afspringen, wat hij aan het eind van de reclame doet.

Nederland telt ruim 110.000 bedrijven met een magazijn. In deze magazijnen werken ongeveer 107.000 chauffeurs. Jaarlijks vinden er 1500 bedrijfsongevallen plaats met heftrucks – waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat en wordt gelift wordt of ‘even meerijdt’ en van de heftruck af valt.

De Arbeidsinspectie heeft in het verleden al eens geprobeerd het aantal ongelukken in magazijnen terug te dringen, maar is daar niet in geslaagd, ondanks een beloning van 5000 euro voor degene die met het beste idee komt. EVO vreest dat televisiereclames meer, negatieve, invloed hebben, dan welke veiligheidscampagne dan ook.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie