Het blijft vaak moeilijk om alle beslissers in een organisatie te overtuigen van de waarde en noodzaak van public relations. Zeker als het alternatief voor het communicatie probleem adverteren is. Volgens een rapport van Paul Holmes (Holmes Report / Sabre Awards) blijft marketing-PR als sector de aankomende tijd groeien; de afgelopen jaren was dat overigens gemiddeld met acht procent per jaar.
Grote bedrijven beoordelen vandaag de dag gedetailleerd de ROI die ze halen uit de verschillende communicatiemiddelen. Als het gaat om het behalen van marketing-doelstellingen - tegen aanvaardbare kosten - scoort PR altijd goed en in de helft van die metingen zelfs als beste. Toch wordt PR nog steeds minder snel en minder vaak en vooral minder professioneel ingezet door bedrijven dan traditionele reclame.
De oorzaak? De meeste marketeers hebben tijdens hun opleiding prima geleerd hoe de kwantitatieve resultaten van ‘advertsing’ te beoordelen. Van het goed evalueren van PR hebben ze te weinig kennis. Het past niet in de modellen, dus wordt het middel niet ingezet. Adverteren genereert doorgaans ook nog eens snel resultaat en omdat marketeers tegenwoordig hun baan voor een korte periode hebben, leggen ook zij de focus op korte termijn resultaten.
En vergeet niet dat advertentiecampagnes vaak meteen en vooral grootser zichtbaar zijn en dat is héél belangrijk, want dat zien vrienden en familie. PR vliegt vaak onder de radar, effectiever, maar je kan er op een verjaardag niet over opscheppen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!