Uit de Warc 100, de ranglijst van de beste marketingcampagnes en -bedrijven gemeten in effectiviteit en strategie, blijkt dat P&G de meest effectieve adverteerder was met negen campagnes in de top 100. Warc kijkt voor het samenstellen van de ranglijst naar ruim 2.000 winnaars in 79 diverse competities wereldwijd.
Twee van de negen campagnes waren #likeagirl, gemaakt door Leo Burnett en Smellcome to manhood van Old Spice door Wieden+Kennedy. De eerste campagne staat op de tweede plaats van effectiefste campagne in de lijst.
Unilever staat nu op de tweede plaats met drie campagnes in de top 100.
De Warc-onderzoekers melden dat beide concerns met bezuinigingen in de weer zijn en de beweging naar digital maken, maar het resultaat laat zien dat dit een negatieve uitwerking heeft op de prestatie van Unilever als effectieve adverteerder.
Heineken komt nieuw binnen in de top tien
Nederlands biermerk Heineken staat dit jaar voor het eerst in de top tien.
De brand director van Heineken, David Lette zegt dat Heineken sinds 2012 dubbele groeicijfers in Groot-Brittannië liet zien en dat de marketingfocus op ‘premium credentials’ werkt. Hij noemt 2015 een goed jaar voor het merk, met de sponsoring van de Rugby Wereldcup, en langetermijnsamenwerking met de James Bond-franchise.
Tata Group is een van de sterkste stijgers, in 2014 stond het Indiaase bedrijf op de 32ste plaats en nu op nummer negen.
Topcampagnes
De beste marketingcampagne van afgelopen jaar was het Australische Penny the Pirate, voor de opticienketen door Saatchi & Saatchi en OMD.
De campagne zorgde voor een groei in oogtesten van 22,6 procent, de verkoop steeg met 22,4 procent.
Qua landen staan de Verenigde Staten op de eerste plaats, Groot-Brittannië op nummer twee en India op de derde plaats.